Skip to main content

Diversity of Learning (3 cr)

Code: LKAS3116V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.11.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Teacher in charge
Anneli-Maarit Hermanoff
Course
LKAS3116V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määrittää, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa erilaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen (yleinen, tehostettu, erityinen) järjestämisen periaatteita sekä pedagogisen tuen eri muotoja ja pedagogisten asiakirjojen merkitystä tuen eri vaiheissa
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä.

Execution methods

Opetusprofiili ETÄ 1
- verkkoluennot (14 h)
- luennolla annettavien tehtävien tekeminen (12 h)
- luentotentti verkko-/Exam-tenttinä (4 h)
- itsenäinen työskentely (52 h): kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen sekä suorittaminen joko kirjallisuustehtävillä (kaksi tehtävää) tai kirjallisuustentillä

Accomplishment methods

Verkkoluennot, luentotentti sekä kirjallisuuden (2 teosta) suorittaminen

Content

- oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
- oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
- oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
- monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tukiprosessissa

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä tunne ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei tunnista yksilöllisiä oppimisvalmiuksia eikä oppimiseen liittyviä vaikeuksia eikä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei hahmota oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia tai se perustuu vain omiin kokemuksiin. Hän ei tunnista moniammatillisen yhteistyön merkitystä oppimisessa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän nimeää joitain oppimiseen liittyviä valmiuksia ja vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija määrittelee oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen oppimisen edistämisessä on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija selittää ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän kuvaa oppimisvalmiuksia ja oppimisvaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija kuvaa oppimisen ja koulunkäynnin prosessin yhteyden käytäntöön. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän havainnollistaa oppimisvalmiuksia ja -vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija löytää yhteyksiä oppimisen ja koulunkäynnin prosessin ja käytännön välillä. Opiskelija havainnollistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän erittelee oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja tekee johtopäätöksiä niiden yhteyksistä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija vertailee ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön osoittaen ristiriitoja ja yhtäläisyyksiä. Hän arvioi oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen oivaltavasti. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Qualifications

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op
(esitietovaatimus ei koske kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman opiskelijoita)

Further information

Mikäli opiskelija on suorittanut erityispedagogiikan perusopinnoissa opintojakson Oppimisen moninaisuus, suorittaa hän tämän opintojakson tilalla opintojakson Inkluusion ulottuvuudet.

Go back to top of page