Skip to main content

Introduction to special education (5 cr)

Code: KERI0210V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 01.01.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Anneli-Maarit Hermanoff
Scheduling groups
Harjoitusryhmä LO2-R1 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R2 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R3 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R4 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R5 (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä Erityisopettajaopiskelijat 1. vsk (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä SIVUAINEOPISKELIJAT (Size: 200 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise LO2-R1
Group Exercise LO2-R2
Group Exercise LO2-R3
Group Exercise LO2-R4
Group Exercise LO2-R5
Group Exercise Erityisopettajaopiskelijat
Harjoitusryhmä SIVUAINEOPISKELIJAT
Course
KERI0210V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
- tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
- tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
- perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
- tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
- kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.

Execution methods

Tutkinto-opiskelijat: Opetusprofiili LÄHI
Opetus (1,5 op)
- suurryhmäopetus (20 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (6 h)
- eo- ja lo opiskelijat: pienryhmätyöskentely (4 h) (huom. ei koske muita tutkinto-opiskelijoita, muut tekevät moninaisuustehtävän)
- valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
Raportit (1 op)
1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
2) eo- ja lo-opiskelijat pienryhmätyöskentelyn (4 h) reflektointi (0,25 op) (7 h)
3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
Kirjallisuus (2,5 op)
- kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)

Avoimen yliopiston opiskelijat: Opetusprofiili ETÄ 2
Opetus (1,5 op)
- tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h)
- valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
Raportit (1 op)
1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h)
3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
Kirjallisuus (2,5 op)
- kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)

Accomplishment methods

Tutkinto-opiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä. Erityisopettaja- ja luokanopettajaopiskelijat osallistuvat 4 h pienryhmätapaamiseen. Muilla tämän korvaa kirjallinen moninaisuustehtävä.

Avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisesti tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.

Content

- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
- käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- interventioiden oikea-aikaisuus
- kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen
- monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen

Materials

Kurssikirjallisuus (valitse kaksi teosta kolmesta vaihtoehdosta) ja muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali (mm. lainsäädäntö).


Assessment criteria, approved/failed

Hylätty
Opiskelija kuvaa erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana, mutta ei sovella erityispedagogiikan ja sen lähitieteiden antia oppilaiden kasvuun ja hyvinvointiin. Opiskelija kuvaa erityispedagogiikan toimintaa sekä sen lähtökohtia ja tavoitteita, mutta ei havainnollista niitä. Opiskelija kuvaa keskeisiä erityispedagogisia arvoja havainnollistamatta niitä. Opiskelijan käsitys normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteistä sekä tasa-arvon näkökulmista on teoreettista. Opiskelija selittää esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa havainnollistamatta koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Hyväksytty
Opiskelija havainnollistaa erityispedagogiikkaa soveltavana tieteenalana. Hän osaa soveltaa perustellen erityispedagogiikan ja sen lähitieteiden antia oppilaiden kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Opiskelija havainnollistaa erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita. Hän havainnollistaa ja soveltaa keskeisiä erityispedagogisia arvoja. Opiskelija soveltaa moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvonäkökulmia. Opiskelija havainnollistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita. Opiskelija osaa kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

Go back to top of page