Siirry suoraan sisältöön

Johdatus erityispedagogiikkaan / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE (5 op)

Toteutuksen tunnus: KERI0210V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 01.01.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Anneli-Maarit Hermanoff
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä LO2-R1 (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R2 (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R3 (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R4 (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO2-R5 (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä Erityisopettajaopiskelijat 1. vsk (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä SIVUAINEOPISKELIJAT (Koko: 200 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
LO2-R1
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
LO2-R2
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
LO2-R3
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
LO2-R4
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
LO2-R5
Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
ERILO1
Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä LO2-R1
Harjoitusryhmä LO2-R2
Harjoitusryhmä LO2-R3
Harjoitusryhmä LO2-R4
Harjoitusryhmä LO2-R5
Harjoitusryhmä Erityisopettajaopiskelijat 1. vsk
Harjoitusryhmä SIVUAINEOPISKELIJAT
Opintojakso
KERI0210V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
- tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
- tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
- perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
- tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
- kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.

Toteutustavat

Tutkinto-opiskelijat: Opetusprofiili LÄHI
Opetus (1,5 op)
- suurryhmäopetus (20 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (6 h)
- eo- ja lo opiskelijat: pienryhmätyöskentely (4 h) (huom. ei koske muita tutkinto-opiskelijoita, muut tekevät moninaisuustehtävän)
- valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
Raportit (1 op)
1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
2) eo- ja lo-opiskelijat pienryhmätyöskentelyn (4 h) reflektointi (0,25 op) (7 h)
3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
Kirjallisuus (2,5 op)
- kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)

Avoimen yliopiston opiskelijat: Opetusprofiili ETÄ 2
Opetus (1,5 op)
- tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h)
- valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
Raportit (1 op)
1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h)
3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
Kirjallisuus (2,5 op)
- kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)

Suoritustavat

Tutkinto-opiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä. Erityisopettaja- ja luokanopettajaopiskelijat osallistuvat 4 h pienryhmätapaamiseen. Muilla tämän korvaa kirjallinen moninaisuustehtävä.

Avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisesti tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.

Sisältö

- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
- käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- interventioiden oikea-aikaisuus
- kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen
- monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus (valitse kaksi teosta kolmesta vaihtoehdosta) ja muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali (mm. lainsäädäntö).


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija kuvaa erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana, mutta ei sovella erityispedagogiikan ja sen lähitieteiden antia oppilaiden kasvuun ja hyvinvointiin. Opiskelija kuvaa erityispedagogiikan toimintaa sekä sen lähtökohtia ja tavoitteita, mutta ei havainnollista niitä. Opiskelija kuvaa keskeisiä erityispedagogisia arvoja havainnollistamatta niitä. Opiskelijan käsitys normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteistä sekä tasa-arvon näkökulmista on teoreettista. Opiskelija selittää esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa havainnollistamatta koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Hyväksytty
Opiskelija havainnollistaa erityispedagogiikkaa soveltavana tieteenalana. Hän osaa soveltaa perustellen erityispedagogiikan ja sen lähitieteiden antia oppilaiden kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Opiskelija havainnollistaa erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita. Hän havainnollistaa ja soveltaa keskeisiä erityispedagogisia arvoja. Opiskelija soveltaa moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvonäkökulmia. Opiskelija havainnollistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita. Opiskelija osaa kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

Siirry alkuun