Jatkuva oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AKAS2115V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Opettajat
- Tommi Wallenius
- Ryhmät
-
KASKO2Kasvatustiede 2. vuosikurssi
-
KEKA2Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
- Opintojakso
- AKAS2115V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tunnistaa jatkuvan oppimisen eri ikävaiheisiin liittyvänä, sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä ilmiönä
- osaa tarkastella ja arvioida jatkuvan oppimisen muotoja erilaisissa koulutuksen ja työelämän konteksteissa ja toimintaympäristöissä
Toteutustavat
Aiheeseen orientoiva luentotallenne ja kurssiessee.
ETÄ 2.
Suoritustavat
Valikoituun kurssikirjallisuuteen pohjautuva essee (noin 15 sivua). Esseen voi kirjoittaa myös parityönä (noin 25 sivua).
Itsenäisen työn määrä 135 h.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään jatkuvan oppimisen käsitteeseen sekä erilaisiin jatkuvan oppimisen toimintaympäristöihin, tavoitteisiin, toteutuksiin ja pedagogiikkaan.
Oppimateriaalit
Tarkentuu kevään 2024 aikana.
Opetusmenetelmät
Aiheeseen orientoiva luentotallenne ja kirjallisuusessee. Tarkempi ohjeistus kurssin Moodle-sivustolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäistä työskentelyä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(0) Kirjallinen työ ei vastaa tehtävänantoa, tai essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Tieteellisen kirjoittamisen perusasiat puuttuvat.
(1) Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan tunnistavan jatkuvan oppimisen käsitteitä, toimintaympäristöjä, tapoja ja pedagogiikkaa, mutta asioita luetellaan irrallisesti tai ilmiöitä käsitellään yksipuolisesti ja toteavasti. Keskeisiä seikkoja on pyritty tekstissä hahmottelemaan, mutta aiheen käsittely on toteavaa. Lähteitä on käytetty erittäin niukasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa ja se voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Essee ei sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
(2) Kirjallinen tehtävä osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää jatkuvan oppimisen käsitteitä, toimintaympäristöjä, tapoja ja pedagogiikkaa.Tekijä on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu ajoittain. Essee on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3) Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää jatkuvan oppimisen käsitteitä, toimintaympäristöjä, tapoja ja pedagogiikkaa. Opiskelija jäsentää argumentoiden jatkuvan ja elinikäisen oppimisen tutkimusta ja ominaispiirteitä osana aikuiskasvatustieteellistä ja kasvatustieteellistä keskustelua. Lähdekirjallisuutta on käytetty melko laajasti ja essee on kirjoitettu noudattaen jokseenkin johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyyliä. Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
(4) Kirjallinen tehtävä osoittaa opiskelijan kykyä ideoita ja käsitteistöjä yhdistellen ymmärtää jatkuvan oppimisen ilmiötä, toimintaympäristöjä, tapoja ja pedagogiikkaa. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan jatkuvan oppimisen ilmiöitä aikuiskasvatustieteellisessä ja kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Lähdekirjallisuutta on hyödynnetty laajasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija hahmottaa jatkuvan oppimisen ilmiön, sen toimintaympäristöjä, tapoja ja pedagogiikkaa laajasti ja monipuolisesti. Opiskelija pystyy analysoimaan jatkuvan oppimisen ilmiöitä, sen keskeisiä piirteitä ja tarkastelemaan argumentoivalla otteella jatkuvaan oppimiseen liittyviä kysymyksiä aikuiskasvatustieteellisessä ja kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Esseessä on hyödynnetty monipuolisesti ja laajasti lähdekirjallisuutta ja se noudattaa johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyyliä. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu ja toteutettu.