Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K446OJ-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
09.10.2024 - 04.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Petri Hannula
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Opiskelijaryhmät
-
K52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA53S22SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
K53S22SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaat hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Hallitset robotiikan käsitteet sekä osaat suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.
Sisältö
- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin
Aika ja paikka
Zoom, Teams, Moodle, Youtube
Oppimateriaalit
Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi Isaac Asimov ( Tuotanto ) R.U.R., 1920, Karel Čapek. Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija, ROS - Online materiaalit ABB Robotics - Robot studio online materiaalit
Opetusmenetelmät
Luennot, videoluennot, workshopit ( 2kpl on-site ). Etärobotti laboratorio työt. Ladattava robotti ympäristö.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimispäiväkirjan pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.
Sisällön jaksotus
Syksy 2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodlessa palautettavat robotiikan tehtävät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
50-65 Pistettä
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin
digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
65-90 Pistettä
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia
ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun,
määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
> 90 Pistettä
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten soveltuvan ratkaisun. Opiskelija osaa
soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi
kokonaisuudeksi.