Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: MKAS3108V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.03.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Mediakasvatuksen maisteriohjelma
Opettajat
Satu-Maarit Korte
Ryhmät
MEDI4
Mediakasvatus 4. vuosikurssi
Opintojakso
MKAS3108V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tuntee keskeisiä tutkimusperinteitä, teorioita ja käsitteitä, jotka selittävät mediankäytön ja käyttämättömyyden yhteyksiä eri-ikäisten ihmisten hyvinvointiin.
- osaa hakea, löytää ja arvioida kotimaisia sekä kansainvälisiä, aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita.
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- ymmärtää miten mediakasvatustoimijat voivat käytännössä edistää eri-ikäisten yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen hyvinvointia.

Toteutustavat

Opetusprofiili ETÄ 2.
Aikatauluttamaton opintojakso, suoritetaan itsenäisinä etäopintoina Moodlessa, tehtävälle tietty jättöpäivä ja palautuslaatikko Moodlessa.
Toteutustapa:
Luentotallenteet 10 h, sisältäen luennoilla vaadittujen tehtävien tekemisen Itsenäinen työskentely 123 h

Suoritustavat

Luentotallenteiden katsominen ja kirjallisuuteen tutustuminen, sekä esseen kirjoittaminen itsenäisesti.
Esseessä oppimistehtävänä on kahden valinnaisen tieteellisen artikkelin analysointitehtävä, jossa myös arvioidaan tulosten käytännön implikaatioita ja reflektoidaan niitä opintojakson kirjallisuuteen.
Kaksi artikkelia valitaan yksilökohtaisesti ajankohtaisista kansainvälisistä julkaisuista opiskelijan mielenkiinnon mukaan (käytetty media, ikäluokka, havaittu ongelma tai tulos, psykososiaalinen hyvinvointi/pahoinvointi yms) ja hyväksytetään ensin vastuuopettajalla. Moodlessa ehdotuksia lähteistä ja teemoista.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä erityisesti mediakasvatuksen näkökulmasta. Opiskelijat perehtyvät videoitujen luentojen ja kirjallisuuden avulla tutkimukseen, joka kohdistuu mediankäytön/käyttämättömyyden ja hyvinvoinnin yhteyksiin. Oppimistehtävänä opiskelijat analysoivat kaksi tutkimusartikkelia sekä pohtivat luentojen, kirjallisuuden ja analysoimiensa artikkelien pohjalta miten mediakasvatustoimijat voivat edistää hyvinvointia.

Aika ja paikka

Tämä on täysin etänä tehtävä opintojakso huhti-toukokuussa.

Oppimateriaalit

OHEISKIRJALLISUUS:



- Saari, J. 2011 (tai uudempi painos). Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.



- Kangaspunta, S. (Toim.) 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys: avaimia yhteisöllisyyden muutoksen ymmärtämiseen. Tampere: Tampere University Press.



- Quinn, R. E. 2015. The positive organization. Oakland, CA: Berrett-Koehler. - Seligman, M. 2011. Flourish. A visionary new understanding of happiness and well-being. New York: FreePress. - Uusiautti, S. 2019. Tunnista vahvuutesi ja menesty. Helsinki: Kirjapaja.



- Joinson, A. ym. (toim.) (2007). Oxford handbook of Internet psychology.



 



 



 


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0
Analyysissa ei ole juurikaan hyödynnetty aihepiirin tutkimusta, eikä analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle ei juurikaan pohdita. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

1
Analyysissa on hyödynnetty hyvin niukasti aihepiirin tutkimusta, eikä analyysi osoita aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan yleisluontoisesti. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

2
Analyysissa on hyödynnetty jonkin verran aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tyydyttävää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan yleisluontoisesti. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee hyvin erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä – Kiitettävä (3-4)

3
Analyysissa on hyödynnetty melko laajasti aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden hyvää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan verrattain moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee hyvin erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

4
Analyysissa on hyödynnetty laajaa aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden kiitettävää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee kiitettävästi erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)

Analyysissa on hyödynnetty poikkeuksellisen laajaa aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa
aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden erinomaista tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan poikkeuksellisen moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee poikkeuksellisen tarkasti erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Siirry alkuun