Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AKAS3114V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 25.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.04.2025 - 31.08.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sirpa Purtilo-Nieminen
Ryhmät
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
AIKO4
Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
ERIASI1
Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
YHDENVERT4
Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
Opintojakso
AKAS3114V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- tuntee keskeisiä hyvinvointiteorioita erityisesti aikuiskasvatuksen näkökulmasta
- tuntee hyvinvointikokemusten rakentumista ja kehittämisen keinoja
- osaa hakea, löytää ja arvioida kotimaisia sekä kansainvälisiä, aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita
- osaa soveltaa ja hyödyntää hyvinvointia käsitteleviä, kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia aikuiskasvatuksen kontekstissa.

Toteutustavat

Orientoiva luento 2 h, luennot ja pienryhmätyöskentely 8 h, itsenäinen työskentely 123 h.
Opetusprofiili: ETÄ 1

Suoritustavat

Orientoivan luentotallenteen seuraaminen, aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn sekä itsenäinen tehtävä: kansainvälisen tutkimusartikkelin etsiminen, analysointi ja arviointi kurssikirjallisuutta, luentoja ja muita lähteitä hyödyntäen.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvointiin aikuisten ja ikäihmisten elämänkulussa, elinikäisen oppimisen ja työhyvinvoinnin kysymyksenä. Lisäksi käsitellään osallisuuden ja toimijuuden yhteyttä hyvinvoinnin kokemukseen sekä ihmisen hyvinvointia osana planetaarista hyvinvointia.

Aika ja paikka

HUOM! Kurssi käynnistyy ennen reaaliaikaisia luentoja (8.4.2025 alkaen) itsenäisellä opiskelulla 1.-7.4. professori Satu Uusiautin luentotallenteiden seuraamisella ja ennakkotehtävällä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävä ei vastaa tehtävänantoa tai siinä on hyödynnetty niukasti tai ei lainkaan kirjallisuutta, luentomateriaalia tai muita lähteitä. Tieteellisen kirjoittamisen perusasiat puuttuvat. Valittuja tutkimusartikkeleita tarkastellaan pinnallisesti.
1 Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävässä pyritään hahmottelemaan keskeisiä seikkoja, mutta aiheen käsittely on suppeaa ja toteavaa, tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija luettelee asioita irrallisesti tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti. Tehtävässä on hyödynnetty niukasti lähteitä tai tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu.
2 Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävässä tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta asiasta esille. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli voi horjua ajoittain. Keskeisiä seikkoja on pyritty tekstissä hahmottelemaan, mutta aiheen käsittely on toteavaa. Suoritus on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävä osoittaa keskeisten asioiden ymmärtämistä ja taitoa analysoida ja perustella. Kirjallisessa tehtävässä on hyödynnetty lähdekirjallisuutta melko laajasti. Tehtävässä on jokseenkin johdonmukainen tieteellisen kirjoittamisen tyyli.
4 Kirjallinen tehtävä osoittaa asiakokokonaisuuden hallintaa. Käsittely on oivaltavaa ja tutkimusartikkeleiden analyysissa ja arvioinnissa on hyödynnetty lähteitä laajasti ja monipuolisesti. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen. Tehtävä on kirjoitettu johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyylin mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Kirjallinen tehtävä osoittaa laajaa perehtyneisyyttä käsiteltävään aiheeseen. Valittuja tutkimusartikkeleita analysoidaan ja arvioidaan monipuolisesti argumentoivalla otteella. Lähteitä hyödynnetään erittäin laajasti ja monipuolisesti. Kirjallinen työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyylin mukaan.

Siirry alkuun