Hyvinvointi aikuiskasvatuksen kysymyksenäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: AKAS3114V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Sirpa Purtilo-Nieminen
- Satu Uusiautti
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- tuntee keskeisiä hyvinvointiteorioita erityisesti aikuiskasvatuksen näkökulmasta
- tuntee hyvinvointikokemusten rakentumista ja kehittämisen keinoja
- osaa hakea, löytää ja arvioida kotimaisia sekä kansainvälisiä, aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita
- osaa soveltaa ja hyödyntää hyvinvointia käsitteleviä, kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia aikuiskasvatuksen kontekstissa.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvointiin aikuisten ja ikäihmisten elämänkulussa, elinikäisen oppimisen ja työhyvinvoinnin kysymyksenä. Lisäksi käsitellään osallisuuden ja toimijuuden yhteyttä hyvinvoinnin kokemukseen sekä ihmisen hyvinvointia osana planetaarista hyvinvointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävä ei vastaa tehtävänantoa tai siinä on hyödynnetty niukasti tai ei lainkaan kirjallisuutta, luentomateriaalia tai muita lähteitä. Tieteellisen kirjoittamisen perusasiat puuttuvat. Valittuja tutkimusartikkeleita tarkastellaan pinnallisesti.
1 Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävässä pyritään hahmottelemaan keskeisiä seikkoja, mutta aiheen käsittely on suppeaa ja toteavaa, tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija luettelee asioita irrallisesti tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti. Tehtävässä on hyödynnetty niukasti lähteitä tai tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu.
2 Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävässä tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta asiasta esille. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli voi horjua ajoittain. Keskeisiä seikkoja on pyritty tekstissä hahmottelemaan, mutta aiheen käsittely on toteavaa. Suoritus on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Tutkimusartikkeleiden analyysi- ja arviointitehtävä osoittaa keskeisten asioiden ymmärtämistä ja taitoa analysoida ja perustella. Kirjallisessa tehtävässä on hyödynnetty lähdekirjallisuutta melko laajasti. Tehtävässä on jokseenkin johdonmukainen tieteellisen kirjoittamisen tyyli.
4 Kirjallinen tehtävä osoittaa asiakokokonaisuuden hallintaa. Käsittely on oivaltavaa ja tutkimusartikkeleiden analyysissa ja arvioinnissa on hyödynnetty lähteitä laajasti ja monipuolisesti. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen. Tehtävä on kirjoitettu johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyylin mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Kirjallinen tehtävä osoittaa laajaa perehtyneisyyttä käsiteltävään aiheeseen. Valittuja tutkimusartikkeleita analysoidaan ja arvioidaan monipuolisesti argumentoivalla otteella. Lähteitä hyödynnetään erittäin laajasti ja monipuolisesti. Kirjallinen työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, johdonmukaisesti tieteellisen kirjoittamisen tyylin mukaan.