Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvien oppiminen digitaalistuvassa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AKAS3113V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 19.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.11.2024 - 26.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Päivi Rasi-Heikkinen
Ryhmät
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
AIKO4
Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
KASKO4
Kasvatustiede 4. vuosikurssi
KASKO5
Kasvatustiede 5. vuosikurssi
MEDI4
Mediakasvatus 4. vuosikurssi
ERIASI1
Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
YHDENVERT4
Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
OPEDA2024
Opettajan pedagogiset opinnot
Opintojakso
AKAS3113V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee ikääntyvien ohjauksen sekä oppimisen teoreettisia ja käytännöllisiä lähestymistapoja
- ymmärtää yhteiskunnan digitalisoitumisen seurauksia ikääntyvien oppimiselle ja osallisuudelle
- tuntee ikääntyvien mediankäytön sekä medialukutaitojen tutkimusta
- osaa suunnitella tutkimusperustaisesti ikääntyvien medialukutaitojen ohjaus- ja oppimisprosessin
- on kehittänyt osaamistaan pienryhmätyöskentelyssä, palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa sekä oman kirjallisen tuotoksen esittämisessä tiivistetysti muille

Toteutustavat

ETÄ 1
• Verkkovälitteinen aloitustapaaminen 2 h
• Itsenäistä pienryhmätyöskentelyä 121 h
• Verkkovälitteiset seminaarit 12 h

Suoritustavat

Osallistuminen verkkovälitteiseen aloitustapaamiseen, jonka jälkeen kirjallisen ohjaus- ja oppimisprosessin suunnitelman laatiminen pienryhmässä sekä suunnitelman esittely ja vertaispalautteen antaminen verkkovälitteisessä seminaarissa.

Sisältö

- Ikääntyvien ohjaus ja oppiminen
- Ikääntyvien asema digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- Ikääntyvien mediankäyttö ja medialukutaidot
- Ikääntyville suunnatun medialukutaitojen ohjaus- ja oppimisprosessin suunnittelu

Oppimateriaalit


  • Findsen, B. & Formosa, M. (2011). Lifelong learning in later life. A handbook on older adult learning. Rotterdam: SensePublishers.

  • Korjonen-Kuusipuro, K., Rasi-Heikkinen, P., Vuojärvi, H., Pihlainen, K. & Kärnä, E. (toim.) (2022). Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. Gaudeamus.

  • Rasi, P. (2021). On the margins of digitalization. The social construction of older people and the Internet. Akateeminen väitöskirja, Itä-Suomen yliopisto. Saatavilla verkossa: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/25307

  • Rasi, P., Vuojärvi, H., & Hyvönen, P. (2016). Aikuisten ja ikääntyneiden mediakasvatus. Teoksessa L. Pekkala, S. Salomaa & S. Spisák (Eds.), Monimuotoinen mediakasvatus (pp. 198–212). Helsinki: Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti. Saatavilla verkossa: https://bit.ly/2v7afbL

  • Rasi-Heikkinen, P. (2022). Older people in a digitalized society: From marginality to agency. Emerald Publishing.

  • Rivinen, S. (2021). Developing media literacy geragogy for older people through design-based research. Akateeminen väitöskirja, Lapin yliopisto. Saatavilla verkossa: https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64891

  • Lisäksi muuta opintojaksolla annettua ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0
Suunnitelma ei osoita oppimisprosessin suunnitteluosaamista. Suunniteltu opintokokonaisuus ei rakennu teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, ikääntyvien mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta eikä suunnitelma osoita medialukutaitojen käsitteen tai ikääntyvien elämänkulun ymmärrystä.
1
Suunnitelma osoittaa välttävää osaamista ohjaus- ja oppimisprosessin suunnittelussa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu vain ohuesti teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, ikääntyvien mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma ei osoita medialukutaitojen käsitteen tai ikääntyvien elämänkulun ymmärrystä.
2
Suunnitelma osoittaa tyydyttävää osaamista ohjaus- ja oppimisprosessin suunnittelussa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu jossain määrin teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, ikääntyvien mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma ei osoita hyvää ymmärrystä medialukutaitojen käsitteestä tai ikääntyvien elämänkulusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suunnitelma osoittaa hyvää osaamista ohjaus- ja oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu verrattain laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, ikääntyvien mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä ikääntyvien elämänkulun hyvää ymmärrystä.
4
Suunnitelma osoittaa kiitettävää osaamista ohjaus- ja oppimisprosessin suunnittelussa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, ikääntyvien mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä ikääntyvien elämänkulun hyvää ymmärrystä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suunnitelma osoittaa erinomaista osaamista ohjaus- ja oppimisprosessin suunnittelussa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu erityisen laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, ikääntyvien mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä ikääntyvien elämänkulun erinomaista ja kriittistä ymmärrystä.

Siirry alkuun