Tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: XNTU4406V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Leena-Maija Rossi
- Ryhmät
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
-
SUKUaineSukupuolentutkimus 35 op aineopinnot
- Opintojakso
- XNTU4406V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. tuntee tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevaa teoreettista keskustelua ja lainsäädäntöä
2. tunnistaa syrjinnän ja häirinnän ilmenemismuodot koulutus- ja työelämän konteksteissa
3. ymmärtää, mitä tarkoitetaan sukupuolinäkökulman valtavirtaistamaisella ja sukupuolivaikutuksilla
4. kehittää tasa-arvonlukutaitoa,
5. kykenee osallistumaan tasa-arvohankkeisiin sekä tasa-arvosuunnitelmien ja sukupuolivaikutusten arviointien laatimiseen.
Toteutustavat
Valtakunnallisen Hilma-yliopistoverkoston kurssi tai ristiinopiskelu Oulun yliopistosta käsin toteutettavalla etäkurssilla.
Tarkista Hilma-verkoston kurssitarjonta täältä: https://blogs.helsinki.fi/hilma-verkosto/opetus/tuleva-opetus/
Opetusprofiili: ETÄ 1
Suoritustavat
Etäluennot sekä opiskelijoita osallistava työskentely, jonka aikana tutustutaan tasa-arvohankkeisiin, perehdytään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmiin. Täydentävään kirjallisuuteen perehtyminen. Ryhmätyönä toteutettu projektin, tasa-arvosuunnitelman tai suvauksen analysointi lainsäädäntöä ja kirjallisuutta hyödyntämällä.
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään uusimpaan tasa-arvoa koskevaan tutkimukseen sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussäädöksiin EU:n ja kansallisella tasolla. Teoreettista tietoutta sovelletaan käytäntöön perehtymällä erilaisiin tasa-arvohankkeisiin sekä oppilaitosten ja työpaikkojen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmiin.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla, materiaaleja esimerkiksi:
Heikkinen, Mervi (2012) Sexist harassment as an issue of gender equality politics and policies at university.
Ikävalko, Elina (2016) Vaikenemisia ja vastarintaa. Valtasuhteet ja toiminnan mahdollisuudet oppilaitosten tasa-arvosuunnittelussa.
Kantola, Johanna (2010) Gender and the European Union.
Kantola, Johanna; Koskinen Sandberg, Paula & Ylöstalo, Hanna (toim.) (2020) Tasa-arvopolitiikan suunnanmuutoksia.
Lehtonen, Jukka & Mustola, Kati (toim.) (2004) ”Eihän heterotkaan kerro…”: seksuaalisuuden ja sukupuolen rajankäyntiä työelämässä.
Saari, Milja (2016) Samapalkkaisuus – neuvoteltu oikeus. Naisten ja miesten palkkaeriarvoisuus poliittisena ja oikeudellisena kysymyksenä korporatistisessa Suomessa.
Kinnunen. Merja (2022, 2. painos) Luokiteltu sukupuoli.
Teräsaho, Mia ja Närvi, Johanna toim.) (2019) Näkökulmia sukupuolten tasa-arvoon. Analyyseja tasa-arvobarometrista 2017. https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/113010/AnnalesC407Isotalo.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Ylöstalo, Hanna: (2011) Tasa-arvotyön tasa-arvot. [http://acta.uta.fi/teos.php?id=1000078]
Opetusmenetelmät
Valtakunnallisen Hilma-yliopistoverkoston kurssi tai ristiinopiskelu Oulun yliopistosta käsin toteutettavalla etäkurssilla.
Tarkista Hilma-verkoston kurssitarjonta täältä: https://blogs.helsinki.fi/hilma-verkosto/opetus/tuleva-opetus/
Opetusprofiili: ETÄ 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
1: Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
2: Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3 ja erittäin hyvä 4:
3: Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija osoittaa muodostaneensa asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita.
4: Teksti on analyyttistä, erittäin hyvin argumentoivaa ja sujuvaa. Suorituksessa puutteita on hyvin vähän.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä:
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Teksti on sujuvaa ja erittäin hyvin kirjoitettua.