Skip to main content

Gender equality and equality work (5 cr)

Code: XNTU4406V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Leena-Maija Rossi
Course
XNTU4406V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
1. tuntee tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevaa teoreettista keskustelua ja lainsäädäntöä
2. tunnistaa syrjinnän ja häirinnän ilmenemismuodot koulutus- ja työelämän konteksteissa
3. ymmärtää, mitä tarkoitetaan sukupuolinäkökulman valtavirtaistamaisella ja sukupuolivaikutuksilla
4. kehittää tasa-arvonlukutaitoa,
5. kykenee osallistumaan tasa-arvohankkeisiin sekä tasa-arvosuunnitelmien ja sukupuolivaikutusten arviointien laatimiseen.

Execution methods

Valtakunnallisen Hilma-yliopistoverkoston kurssi tai ristiinopiskelu Oulun yliopistosta käsin toteutettavalla etäkurssilla.

Tarkista Hilma-verkoston kurssitarjonta täältä: https://blogs.helsinki.fi/hilma-verkosto/opetus/tuleva-opetus/

Opetusprofiili: ETÄ 1

Accomplishment methods

Etäluennot sekä opiskelijoita osallistava työskentely, jonka aikana tutustutaan tasa-arvohankkeisiin, perehdytään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmiin. Täydentävään kirjallisuuteen perehtyminen. Ryhmätyönä toteutettu projektin, tasa-arvosuunnitelman tai suvauksen analysointi lainsäädäntöä ja kirjallisuutta hyödyntämällä.

Content

Opintojaksossa perehdytään uusimpaan tasa-arvoa koskevaan tutkimukseen sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussäädöksiin EU:n ja kansallisella tasolla. Teoreettista tietoutta sovelletaan käytäntöön perehtymällä erilaisiin tasa-arvohankkeisiin sekä oppilaitosten ja työpaikkojen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmiin.

Materials

Kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla, materiaaleja esimerkiksi:



Heikkinen, Mervi (2012) Sexist harassment as an issue of gender equality politics and policies at university.



Ikävalko, Elina (2016) Vaikenemisia ja vastarintaa. Valtasuhteet ja toiminnan mahdollisuudet oppilaitosten tasa-arvosuunnittelussa.



Kantola, Johanna (2010) Gender and the European Union.

Kantola, Johanna; Koskinen Sandberg, Paula & Ylöstalo, Hanna (toim.) (2020) Tasa-arvopolitiikan suunnanmuutoksia.



Lehtonen, Jukka & Mustola, Kati (toim.) (2004) ”Eihän heterotkaan kerro…”: seksuaalisuuden ja sukupuolen rajankäyntiä työelämässä.



Saari, Milja (2016) Samapalkkaisuus – neuvoteltu oikeus. Naisten ja miesten palkkaeriarvoisuus poliittisena ja oikeudellisena kysymyksenä korporatistisessa Suomessa.



Kinnunen. Merja (2022, 2. painos) Luokiteltu sukupuoli. 



Teräsaho, Mia ja Närvi, Johanna toim.) (2019) Näkökulmia sukupuolten tasa-arvoon. Analyyseja tasa-arvobarometrista 2017. https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/113010/AnnalesC407Isotalo.pdf?sequence=2&isAllowed=y



Ylöstalo, Hanna: (2011) Tasa-arvotyön tasa-arvot. [http://acta.uta.fi/teos.php?id=1000078]


Teaching methods

Valtakunnallisen Hilma-yliopistoverkoston kurssi tai ristiinopiskelu Oulun yliopistosta käsin toteutettavalla etäkurssilla.

Tarkista Hilma-verkoston kurssitarjonta täältä: https://blogs.helsinki.fi/hilma-verkosto/opetus/tuleva-opetus/

Opetusprofiili: ETÄ 1

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
1: Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
2: Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3 ja erittäin hyvä 4:
3: Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija osoittaa muodostaneensa asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita.
4: Teksti on analyyttistä, erittäin hyvin argumentoivaa ja sujuvaa. Suorituksessa puutteita on hyvin vähän.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä:
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Teksti on sujuvaa ja erittäin hyvin kirjoitettua.

Go back to top of page