Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisen kasvatuksen ja koulutuksen kysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: AKAS3112V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tommi Wallenius
Ryhmät
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
AIKO4
Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
KASKO4
Kasvatustiede 4. vuosikurssi
MEDI4
Mediakasvatus 4. vuosikurssi
ERIASI1
Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
YHDENVERT4
Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
SUKUaine
Sukupuolentutkimus 35 op aineopinnot
Opintojakso
AKAS3112V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen merkityksen suhteessa kysymykseen yhdenvertaisuudesta
- tuntee ajankohtaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä eri koulutusasteilla, eri ikävaiheissa ja erilaisilla elämänalueilla
- kykenee jäsentämään kysymystä yhdenvertaisuudesta tieteellisten käsitteiden avulla

Toteutustavat

- Opiskelija valitsee annetusta kurssikirjalistasta kolme (3) kohtaa kahdeksasta valitsemaansa suoritustapaan (tentti tai essee)
- 135 h itsenäinen työskentely

Suoritustavat

Kirjallisuuskuulustelu (Exam-tentti) tai kirjallisuuteen perustuva essee (noin 15 sivua).
ETÄ 2.

Sisältö

Kriittiseen koulutusta ja yhdenvertaisuutta koskevaan tutkimukseen perehtyminen

Opetusmenetelmät

Kirjallisuuskuulustelu (Exam-tentti) tai kirjallisuuteen perustuva essee (noin 15 sivua).

HUOM! Kesäopintoina (1.6.-31.7.2025) opintojakso on mahdollista suorittaa vain esseellä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai työn laajuus ei vastaa asetettuja vaatimuksia.

(1) Vaadittua lähdekirjallisuutta on hyödynnetty vain vähän ja muotoseikoissa on runsaasti parannettavaa. Suorituksessa saattaa olla huomattavia puutteita useilla arvioitavilla osa-alueilla.

(2) Suoritus on kirjoitettu annetusta aiheesta ja siinä on määritelty joitain keskeisiä käsitteitä. Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja siinä saattaa olla pieniä asiavirheitä. Teksti on enimmäkseen lähdekirjallisuutta toistavaa, oman pohdinnan ollessa vähäistä. Muotoseikoissa on jonkin verran parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Suoritus etenee pääosin johdonmukaisesti, mutta punainen lanka saattaa katketa välillä. Lähdekirjallisuuteen on perehdytty ja sitä on hyödynnetty, mutta enimmäkseen referoiden. Oma pohdinta ja asioiden kriittinen tarkastelu on mahdollisesti vähäistä. Eri lähteistä peräisin olevaa tietoa ei ole juuri yhdistelty, vertailtu tai saatu muuten ”vuoropuheluun” keskenään. Muotoseikoissa on pieniä puutteita.

(4) Suoritus on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, jossa aihetta on tarkasteltu monipuolisesti ja kriittisesti valitusta näkökulmasta käsin. Suorituksen sisältö vastaa otsikkoa. Sisällössä on määritelty keskeiset käsitteet sekä ymmärretty, miten ne liittyvät toisiinsa. Tekstistä välittyy kattava perehtyneisyys kirjallisuuteen. Suorituksen rakenne ja muotoseikat ovat ohjeiden mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Em. lisäksi suorituksesta käy ilmi kirjoittajan selkeä oma näkökulma ja ote monipuolisen pohdinnan ja kriittisen tarkastelun kautta. Suorituksesta näkyy selvästi, että kirjoittaja on osannut yhdistellä, vertailla ja työstää eri lähdekirjoista löytyvää informaatiota oman aiheen kannalta relevantilla tavalla. Suorituksen muotoseikoissa ei ole korjattavaa.

Siirry alkuun