Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja) (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL460-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 11.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Vastuuhenkilö
Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
R51R24SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2024
-
R51M24SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2024
-
R54T24STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija tietää differentiaali- ja integraalilaskennan periaatteet, rakenteet, menetelmät, terminologian ja merkintätavat sekä osaa soveltaa niitä ammattialansa ongelmien ratkaisussa.
Sisältö
- Funktio-käsitteen täydennys, siirrot ja peilaukset koordinaatistossa
- Parametriset käyrät
- Derivaatta ja sen sovelluksia
- Kokonaisdifferentiaali virheen arvioinnissa
- Integraalifunktio ja määrätty integraali
- Integraalilaskennan sovelluksia
- Numeerisia menetelmiä
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2025. Lapin AMK, Rovaniemen kampus, Jokiväylä 11.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla Moodlen verkko-oppimisympäristössä. Oheislukemisena voi käyttää esimerkiksi teosta: Timo Ojala, Leena Ojala ja Timo Ranta. Differentiaali- ja integraalilaskenta: Ojalain laskuopit Satakunnan ammattikorkeakoulu, 2016 http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320092
Opetusmenetelmät
Lähiopetus. Harjoitustehtävien suoritus itsenäisesti tai ohjatusti. Osa aiheista voidaan opiskella itsenäisesti ohjeistettujen tehtävien tai muun tukimateriaalin avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautusaika on viimeistään 21.4.2025. Koe on viikolla 15, tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Kokeen voi uusia kerran. Uusintakoe järjestetään tarvittaessa syyslukukauden 2025 loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tehtävien suorittaminen itsenäisesti on mahdollista.
Sisällön jaksotus
Opetus jakaantuu tasaisesti kevätlukukaudelle (viikot 3-15).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaali- ja integraalilaskennan sovellustehtäviä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu sekä tehtäviin että tenttiin. Tehtävien joukossa on sekä perustehtäviä että vaativampia sovellustehtäviä. Tentissä arvioidaan käsitteiden ymmärrystä ja laskumenetelmien soveltamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaali- ja integraalilaskennan sovellustehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti myös uudentyyppisiä differentiaali- ja integraalilaskennan sovellustehtäviä.