Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S008-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 26.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.03.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sari Leppälä
Ryhmät
KA71S24S_1
Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Opintojakso
K701S008

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia sekä kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
• muodostaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaa ja ymmärtää oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksensä merkityksen työssä.

Sisältö

• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys

Aika ja paikka

Kevät 2025 2. periodi

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla. 


Opetusmenetelmät

- Luennot
- toiminnalliset työpajapäivät, yhdessä Sosiaalityö ammatillisena orientaationa oj kanssa
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävät ja/ tai välitehtävät
-Sovellettu akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

toiminnalliset työpajapäivät, yhdessä Sosiaalityö ammatillisena orientaationa oj kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Perustentti 22.5.2025

1. ja 2. uusintatenttien ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.

Lisätiedot

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontaktitunneilla. Oppimis- ja välitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Toiminnallinen työpaja tulee suunnitella ja toteuttaa sekä esitellä workshop päivänä.

Siirry alkuun