Siirry suoraan sisältöön

Projektitoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K425OJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Konetekniikan koulutus AMK
  • Päivi Honka
  • Sanna Jylhä
  • Arto Jäntti
  • Mari-Selina Kantanen

Vastuuhenkilö

Arto Jäntti

Opiskelijaryhmät

  • KA52K23S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2023
  • K52K23S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, Syksy 2023
  • KA52K23Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2023
  • KA52K23Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2023
  • KA52K23Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit projektiliiketoimintaan ja projektihallintaan liittyviä asioita. Opintojaksolla opit projektien suunnitteluun, ohjaukseen, organisointiin ja johtamiseen liittyviä tekijöitä. Opintojaksolla opit erilaisissa projekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, ja harjoittelet niiden käyttöä projektityöskentelyn aikana. Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja otetaan käyttöön lukukauden aikana toteutettavassa projektityössä, joka tehdään yhteistyössä konetekniikan kevätlukukauden muiden opintojaksojen kanssa. Opintojakso ja lukukauden projekti kytkeytyvät vahvasti insinöörikoulutuksessa käytetyn CDIO-mallin vaiheisiin (C (conceive), D (design), I (implement), O (operate)). Opintojaksolla opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.

Sisältö

- projektiliiketoiminta
- projektihallinta
- ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
- esimerkit erilaisista työelämän projekteista
- projektityö (lukukausiprojekti)
- projektiviestintä
- projektiasiakirjat

Opintojakso sisältää 2 op viestintää ja 1 op englannin kieltä.

Aika ja paikka

Kevät 2025

Oppimateriaalit

Luennoilla jaettava materiaali, verkkomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, käytännön harjoitukset, laboratorioharjoitukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita projektiviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla hylätty, 1-5
Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, harjoitusten tekeminen, oman alan omaksuminen ja tuntemus
Tuotosarviointi: käytännön harjoitukset, työraporti