Projektitoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K425OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Konetekniikan koulutus AMK
- Päivi Honka
- Sanna Jylhä
- Arto Jäntti
- Mari-Selina Kantanen
Vastuuhenkilö
Arto Jäntti
Opiskelijaryhmät
-
KA52K23SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuoto-opinnot), Kemi, Syksy 2023
-
K52K23SInsinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, Syksy 2023
-
KA52K23Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2023
-
KA52K23Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2023
-
KA52K23Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla opit projektiliiketoimintaan ja projektihallintaan liittyviä asioita. Opintojaksolla opit projektien suunnitteluun, ohjaukseen, organisointiin ja johtamiseen liittyviä tekijöitä. Opintojaksolla opit erilaisissa projekteissa tarvittavia ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, ja harjoittelet niiden käyttöä projektityöskentelyn aikana. Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja otetaan käyttöön lukukauden aikana toteutettavassa projektityössä, joka tehdään yhteistyössä konetekniikan kevätlukukauden muiden opintojaksojen kanssa. Opintojakso ja lukukauden projekti kytkeytyvät vahvasti insinöörikoulutuksessa käytetyn CDIO-mallin vaiheisiin (C (conceive), D (design), I (implement), O (operate)). Opintojaksolla opit projektiviestintää ja kokouskäytäntöjä sekä tutustut erilaisiin projektiasiakirjoihin. Opintojaksolla käydään läpi myös esimerkkejä työelämässä toteutuneista projekteista sekä harjoitellaan projektissa työskentelyä.
Sisältö
- projektiliiketoiminta
- projektihallinta
- ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät
- esimerkit erilaisista työelämän projekteista
- projektityö (lukukausiprojekti)
- projektiviestintä
- projektiasiakirjat
Opintojakso sisältää 2 op viestintää ja 1 op englannin kieltä.
Aika ja paikka
Kevät 2025
Oppimateriaalit
Luennoilla jaettava materiaali, verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, käytännön harjoitukset, laboratorioharjoitukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija ei omaksu läpikäytyjä ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmiä, vaan tarvitsee tukea niiden soveltamisessa. Opiskelijan työskentelyt ryhmässä ei onnistu. Kirjalliset tuotokset eivät täytä teknisen tekstin vaatimuksia ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain tehtäville asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät osittain itsenäisesti tarviten kuitenkin tukea ja ohjausta. Ryhmässä työskenteleminen on haastavaa. Kirjalliset tuotokset täyttävät teknisen tekstin minimivaatimukset ja opiskelijan viestiminen on yksipuolista ja puutteellista. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät pääosin itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen onnistuu vaikeuksitta. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän ei suorita ja palauta niitä ajallaan. Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä edistää ryhmän toimintaa. Opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelija omaksuu läpikäydyt ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät itsenäisesti. Ryhmässä työskentelyssä löytyy luonteva rooli. Kirjalliset tuotokset ovat hyvällä tasolla ja niiden tekemisessä käytetään hyvää ja sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää viestinnän keinoja ja teknologioita ryhmäviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti ja hän osoittaa hallitsevansa projektitoiminnan sekä osaa soveltaa osaamistaan. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija omaksuu ongelmanratkaisu- ja työpajamenetelmät omatoimisesti ja itsenäisesti. Ryhmässä työskenteleminen on sujuvaa ja osallistuvaa. Oman tiimiroolin löytäminen onnistuu. Kirjalliset tuotokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten esittäminen on asioita perustelevaa ja kielellisesti sujuvaa ammatti- ja asiakieltä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti viestinnän keinoja ja teknologioita projektiviestinnässä. Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson toimiin ja suorittaa opintojaksolla vaaditut tehtävät hyväksytysti sekä on aktiivinen ryhmän toimija. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään laaja-alaisten ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja opiskelija suorittaa ja palauttaa tehtävät määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla hylätty, 1-5
Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, harjoitusten tekeminen, oman alan omaksuminen ja tuntemus
Tuotosarviointi: käytännön harjoitukset, työraporti