Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK228-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
26.01.2026 - 05.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
0 - 40
Koulutus
Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija
Opettajat
Virpi Piira
Noora Majava
Opintojakso
YAMK228

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

26.1.2026 Klo 13.00-17.00 Opetuskerta 1.
27.1-25.2.2026 Itsenäinen opiskeluaika Vaihe 1.

26.2.2026 Klo 13.00-17.00 Opetuskerta 2.
27.2.-16.3.2026 Itsenäinen opiskeluaika Vaihe 2. ja Vaiheen 3. valmistautuminen

17.3.2026 Klo 16.00-18.00 Opetuskerta 3. (Vaihe 3. Ryhmätöiden esitykset, aikataulu tarkentuu lähempänä)

18.3.2026-5.4.2026 Itsenäinen opiskeluaika Vaihe 4.

Tavoitteet

Opiskelija tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet. Hän osaa arvioida ja kehittää organisaation, työyhteisön ja omaa työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa. Hän osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa. Hänellä on osaamista kehittää ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuurisia työyhteisöjä, työryhmiä, verkostoja ja toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä. Hän osaa uudistaa ja kehittää etätyötä ja monipaikkaista työskentelyä sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä kiinnittämällä erityistä huomiota järjestelmälliseen organisointiin, henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin sekä selkeään tiedottamiseen ja kaksisuuntaiseen viestintään.

Geneeriset kompetenssit: työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen
Koulutuskohtaiset kompetenssit: uudistava johtamisosaaminen

Sisältö

• Työhyvinvoinnin laaja-alainen osaaminen
• Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
• Henkilöstöjohtamisen kehittäminen
• Monialaisen asiantuntijuuden johtaminen
• Monikulttuuristen työyhteisöjen johtaminen
• Henkilöstön veto- ja pitovoiman edistäminen
• Etä- ja monipaikkatyön johtaminen sote-palveluissa

Aika ja paikka

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä. Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Toteutusaika 26.1-5.4.2025.

Tapaamiset verkossa:
- ma 26.1.26 klo 13.00-17.00
- to 26.2.25 klo 13.00-17.00
- ti 17.3.26 klo 16.00-18.00

Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson al-kaessa.


Opetusmenetelmät

Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan.
Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.
Itseohjautuva ryhmätyö – Opiskelijat määrittelevät itse työnjaon, tavoitteet ja aikataulut.
Vertaispalaute – Opiskelijat antavat ja vastaanottavat palautetta toisiltaan kehittyäkseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- osaa arvioida ja edistää melko hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- tunnistaa melko hyvin monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- tiedostaa melko hyvin sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- tunnistaa melko hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- huomioi hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää onnistuneesti erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- ottaa hyvin huomioon työssään monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- analysoi hyvin työssään sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- analysoi työssään hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- kehittää innovatiivisesti työhyvinvoinnin eri osa-alueita erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin näkökulmista
- hyödyntää optimaalisesti henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- kehittää ja johtaa innovatiivisesti hyödyntäen monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa sekä hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämisen ja johtamisen
- ennakoi ja visioi sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- ennakoi ja visioi etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Siirry alkuun