Skip to main content

Development of Well-being at Work and Personnel Resources (5cr)

Code: YAMK228-3002

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.01.2026 - 05.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija
Teachers
Virpi Piira
Noora Majava
Course
YAMK228

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

26.1.2026 Klo 13.00-17.00 Opetuskerta 1.
27.1-25.2.2026 Itsenäinen opiskeluaika Vaihe 1.

26.2.2026 Klo 13.00-17.00 Opetuskerta 2.
27.2.-16.3.2026 Itsenäinen opiskeluaika Vaihe 2. ja Vaiheen 3. valmistautuminen

17.3.2026 Klo 16.00-18.00 Opetuskerta 3. (Vaihe 3. Ryhmätöiden esitykset, aikataulu tarkentuu lähempänä)

18.3.2026-5.4.2026 Itsenäinen opiskeluaika Vaihe 4.

Objective

Opiskelija tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet. Hän osaa arvioida ja kehittää organisaation, työyhteisön ja omaa työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa. Hän osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa. Hänellä on osaamista kehittää ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuurisia työyhteisöjä, työryhmiä, verkostoja ja toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä. Hän osaa uudistaa ja kehittää etätyötä ja monipaikkaista työskentelyä sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä kiinnittämällä erityistä huomiota järjestelmälliseen organisointiin, henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin sekä selkeään tiedottamiseen ja kaksisuuntaiseen viestintään.

Geneeriset kompetenssit: työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen
Koulutuskohtaiset kompetenssit: uudistava johtamisosaaminen

Content

• Työhyvinvoinnin laaja-alainen osaaminen
• Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
• Henkilöstöjohtamisen kehittäminen
• Monialaisen asiantuntijuuden johtaminen
• Monikulttuuristen työyhteisöjen johtaminen
• Henkilöstön veto- ja pitovoiman edistäminen
• Etä- ja monipaikkatyön johtaminen sote-palveluissa

Location and time

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä. Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Toteutusaika 26.1-5.4.2025.

Tapaamiset verkossa:
- ma 26.1.26 klo 13.00-17.00
- to 26.2.25 klo 13.00-17.00
- ti 17.3.26 klo 16.00-18.00

Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.

Materials

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson al-kaessa.


Teaching methods

Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan.
Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.
Itseohjautuva ryhmätyö – Opiskelijat määrittelevät itse työnjaon, tavoitteet ja aikataulut.
Vertaispalaute – Opiskelijat antavat ja vastaanottavat palautetta toisiltaan kehittyäkseen.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- osaa arvioida ja edistää melko hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- tunnistaa melko hyvin monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- tiedostaa melko hyvin sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- tunnistaa melko hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- huomioi hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää onnistuneesti erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- ottaa hyvin huomioon työssään monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- analysoi hyvin työssään sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- analysoi työssään hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- kehittää innovatiivisesti työhyvinvoinnin eri osa-alueita erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin näkökulmista
- hyödyntää optimaalisesti henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- kehittää ja johtaa innovatiivisesti hyödyntäen monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa sekä hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämisen ja johtamisen
- ennakoi ja visioi sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- ennakoi ja visioi etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Go back to top of page