Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistoiminnan johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK143-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2025 - 21.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Opettajat
Sanna-Mari Renfors
Marja Lempiäinen
Vastuuopettaja
Sanna-Mari Renfors
Ryhmät
YAMKPROF
YAMK, profiloivat opinnot
Opintojakso
YAMK143

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys

Sisältö

- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet

Aika ja paikka

Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):

28.1.2025 klo 16.30 - 20.00
18.2.2025 klo 16.30 - 18-00
19.3.2025 klo 16.30 - 20.00

Oppimateriaalit

Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf 



Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampereen yliopisto, Tampere. Saatavilla: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tut kimuksellnen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1 Artikkelit ja materiaalit Moodlessa esitetyn mukaisesti.


Opetusmenetelmät

Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon sisältyy ennakkotehtävä, aloitusorientaatio, asiantuntijaluentoja (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua, ryhmäesseen ja esityksen tekeminen sekä vertaisarviointi.

Opintojakson tuotokset: ryhmäessee ja esitys.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Siirry alkuun