R & D Management (5 cr)
Code: YAMK143-3004
General information
- Enrollment
-
01.10.2024 - 31.10.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
20.01.2025 - 21.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Teachers
- Sanna-Mari Renfors
- Marja Lempiäinen
- Teacher in charge
- Sanna-Mari Renfors
- Groups
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
- Course
- YAMK143
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Content
- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet
Location and time
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):
28.1.2025 klo 16.30 - 20.00
18.2.2025 klo 16.30 - 18-00
19.3.2025 klo 16.30 - 20.00
Materials
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampereen yliopisto, Tampere. Saatavilla: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tut kimuksellnen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1 Artikkelit ja materiaalit Moodlessa esitetyn mukaisesti.
Teaching methods
Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon sisältyy ennakkotehtävä, aloitusorientaatio, asiantuntijaluentoja (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua, ryhmäesseen ja esityksen tekeminen sekä vertaisarviointi.
Opintojakson tuotokset: ryhmäessee ja esitys.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.