Terveyden edistämisen vaikuttavuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK129-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 07.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
- Opettajat
- Henna Kivipuro
- Maria Kasanen
- Vastuuopettaja
- Maria Kasanen
- Ryhmät
-
K72Y25KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025
- Opintojakso
- YAMK129
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
Opintojakson toteutusaika on 25.8.-10.10.2025. Opintojakson Moodle-oppimisympäristö avautuu kuusi (6) päivää ennen toteutuksen alkua, jolloin pääset tutustumaan opintojakson materiaaliin ja toteutkseen tarkemmin.
Opintojakson etätapaamiset toteutuvat Zoom-yhteydellä
- 5.9.2025 klo 9-15
- 24.9.2025 klo 17.00-20.00
- 10.10.2025 klo 9-15
Huomaathan, että jo ennen ensimmäistä tapaamiskertaa opiskelija valmistautuu Moodle-oppimisympäristön materiaalien avulla ensimmäiseen tapaamiskertaan varmistaen osaamistaan Moodle-tentein ja tuottaen itsenäiset tehtävät vaikuttaviin toimintamalleihin ja vaikuttavuustutkimukseen liittyen.
Oppimateriaalit
Patja K, Absetz P, Rautava P, toim. Terveyden edistäminen, 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim 2022. (Saatavana Oppiportin oppikirjoista sisäänkirjautumalla)
Muu opintojakson oppimisympäristössä esille tuotu kirjallisuus ja tutkimusartikkelit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu monimuoto-opetuksena Moodle-oppimisympäristössä sisältäen opiskelijan itsenäisen ja ryhmätyöskentelyn lisäksi kolme (3) etätapaamista Zoom-yhteydellä. Opetus perustuu käänteisen luokkahuoneen (flipped learning) opetusmenetelmiin. Jokaiseen etätapaamiseen valmistaudutaan ennalta Moodlesta löytyvien materiaalien avulla. Etätapaamisissa painotetaan vuorovaikutusta, opittujen asioiden syventämistä ja tiedon jakamista. Etätapaamiset toteutetaan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on tehtävänä erätapaamisiin valmistautumiseen ennakkomateriaaleja ja niihin liittyviä Moodle-tenttejä osaamisen varmistamiseksi. Voit suorittaa nämä Moodle-tentit oman aikataulun mukaisesti kolme (3) kertaa ennen ko. etätapaamista.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osaamistavoitteita vastaavan aikaisemman osaamisen näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus, 5 op, tarkoittaa keskimäärin 135 h opiskelijan työtä.
Kuormitus jakautuu seuraavasti:
- opintojakson toteutukseen tutustuminen, itsensä esittely ja oman osaamisen arviointi 5 h
- etätapaamisten ennakkomateriaaleihin tutustuminen ja osaamisen varmistaminen Moodle-tentein 15 h
- itsenäiset tehtävät ennen 1. etätapaamista 30 h
- etätapaamiset 15 h
- pienryhmätyöskentely 70 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.