Siirry suoraan sisältöön

Digitalisoitunut hallinto ja palvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: HALL1303V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2025 - 01.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marjo Suhonen
Vastuuopettaja
Marjo Suhonen
Ryhmät
HAJOsyv
Hallintotieteet ja johtaminen syventävät opinnot
ONLINE-YTK
Online YTK
Opintojakso
HALL1303V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja tulkita organisaatioiden digitaaliseen transformaatioon liittyvää tutkimustietoa hallinnon, palvelujen ja johtamisen uudistumisen näkökulmasta
- soveltaa organisaatioiden digitaalisen transformaation, e-government- ja tiedon hallinnan (knowledge management) tieteellisten keskustelujen keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia lähtökohtia hallinnon ja palveluiden kehittämisen teemoihin
- kriittisesti arvioida digitalisaation yhteyttä yhteistoiminnallisuuteen, vuorovaikutuksen muutokseen sekä toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden vaatimuksiin organisaatioissa.

Toteutustavat

Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luento-opetusta verkossa johon sisältyy ennakko- tai luentotehtäviä ja työpajatyöskentelyä verkossa.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn, sekä valmistautuminen mahdollisiin ennakkotehtäviin. Arvioitavana oppimistehtävä yksilö- tai parityönä tehtävä oppimispäiväkirja, jota syvennetään kirjallisuuteen perustuvan analyysin avulla.

Sisältö

Digitaalinen transformaatio hallinnon tutkimuksessa. Digitalisaatio tietojohtamisen osana. Digitaalisten palvelujen kehittäminen.

Aika ja paikka

Reaaliaikaista verkkotyöskentelyä, sekä itsenäisen työskentelyn osalta vapaammin aikataulutettua työskentelyä.

Oppimateriaalit

Huttu, Kimmo, 2023: Tietoperustaisuus perusopetuksen digitaalisen transformaation hallinnassa – Systeeminen näkökulma tietoperustaisuuden rakentumiseen. Väitöskirja. 978-952-337-337-2.pdf (ulapland.fi)



Anu Pruikkonen 2021: Näennäisen helppoa? Sosiaalinen media kuntajohtamisessa. Väitöskirja. Pruikkonen_Anu.pdf (ulapland.fi)



Tomi Niemi 2023: The Affordances of the Digital Medium: Users’ perceptions of digitalization. Väitöskirja. https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/16078/978-952-395-092-4.pdf?sequence=2&isAllowed=y



Henderson & Churi: 2019. The trust revolution. How the digitization of the trust will revolutionize business and government. Cambridge university press. e-kirja



Lisäksi opettajan Moodle-työtilassa ilmoittamat tieteelliset artikkelit ja opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.


Opetusmenetelmät

12 t Verkkoluennot (12 h), työpajatyöskentelyä verkossa sisältäen ennakkotehtävän (4 t), itsenäistä työskentelyä (254 h) sisältäen verkkotyöskentelyyn orientoitumisen ja verkkotyötilaan perehtymisen, kirjallisuuteen ja tutkimukseen perehtymistä sekä kirjallisuudesta ja tutkimuksista löytyvän tiedon analysoimista oppimispäiväkirjassa, oppimispäiväkirjan kirjoittamista. Opintojakson suorittamisen edellytyksenä aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn, sekä valmistautuminen mahdolliseen työpajatyöskentelyn ennakkotehtävään. Arvioitavana oppimistehtävä on yksilö- tai parityönä kirjoitettava oppimispäiväkirja, jossa luentojen lisäksi hyödynnetään opintojakson kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin perustuvaa analyysiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Eli vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Et ole hyödyntänyt opintojaksolla edellytettyjä lähteitä ja väärinkäsitykset estävät asioiden ymmärtämistä.

Välttävä (1): Tehtävästäsi välittyy niukka digitaalisen transformaation käsitteiden käyttö ja hyvin vähäinen opintojakson lähteiden hyödyntäminen. Käytetyt lähteet ovat pääosin muita kuin opintojaksolla edellytettyjä lähteitä.

Tyydyttävä (2): Osoitat oppineesi organisaatioiden digitaaliseen transformaatioon ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen liittyviä käsitteitä ja määritelmiä, joskin pohdinta jää niukaksi ja pinnalliseksi, ja käytät niukasti opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Osoitat tehtävässäsi ymmärtäväsi digitaaliseen transformaatioon hallinnossa ja palvelujen kehittämisessä käsitteleviä teemoja ja käsitteitä, ja osoitat kykyä pohtia niitä opintojaksolla edellytettyjä lähteitä hyödyntäen, mutta et ole vielä muodostanut perusteltua ja analyyttistä kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista etkä juurikaan sovella oppimaasi.

Kiitettävä (4): Osoitat tehtävässä pystyväsi muodostamaan yhtenäisen kokonaiskuvan valitsemastasi kohdennetummasta teemasta, jonka olet rajannut digitaaliseen transformaatioon hallinnossa ja palvelujen kehittämisessä - opintojakson keskiöön kuuluvista teemoista. Hyödynnät tehtävässäsi opintojakson opetuksessa käsiteltyjä lähtökohtia ja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja analyyttisesti. Osoitat vahvaa kykyä kriittisyyteen tiedon hyödyntämisessä ja omien päätelmien tekemisessä tehtävässäsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osoitat pystyväsi soveltamaan kriittiseen transformaatioon hallinnossa ja palveluissa liittyvää tietoa kriittisesti ja oivaltavasti, sekä arvioimiaan ratkaisujasi analyyttisesti ja reflektoiden – olet muodostanut perustellun oman käsityksen oppimistehtävään valitsemastasi teemasta ja tarkastelet teemaa uutta luovista näkökulmista.

Lisätiedot

Opintojakson viestintä keskitetään Moodle-työtilan keskustelualueelle ja opetustapahtumiin.

Opintojakson opetustapahtumiin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Opintojaksolla on sekä tallenteita, joihin voi perehtyä oman aikataulun mukaan, että aikaan sidottua verkko-opetusta. Aikaan sidottuja opetustapahtumia ei tallenneta, mutta niistä tulee myöhemmin Moodleen Powerpoint-materiaalit.

Siirry alkuun