Skip to main content

Digitalised Administration and Services (10 cr)

Code: HALL1303V24-3001

General information


Enrollment
04.12.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2025 - 01.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
10 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Administrative Sciences and Management
Teachers
Marjo Suhonen
Teacher in charge
Marjo Suhonen
Course
HALL1303V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja tulkita organisaatioiden digitaaliseen transformaatioon liittyvää tutkimustietoa hallinnon, palvelujen ja johtamisen uudistumisen näkökulmasta
- soveltaa organisaatioiden digitaalisen transformaation, e-government- ja tiedon hallinnan (knowledge management) tieteellisten keskustelujen keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia lähtökohtia hallinnon ja palveluiden kehittämisen teemoihin
- kriittisesti arvioida digitalisaation yhteyttä yhteistoiminnallisuuteen, vuorovaikutuksen muutokseen sekä toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden vaatimuksiin organisaatioissa.

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luento-opetusta verkossa johon sisältyy ennakko- tai luentotehtäviä ja työpajatyöskentelyä verkossa.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn, sekä valmistautuminen mahdollisiin ennakkotehtäviin. Arvioitavana oppimistehtävä yksilö- tai parityönä tehtävä oppimispäiväkirja, jota syvennetään kirjallisuuteen perustuvan analyysin avulla.

Content

Digitaalinen transformaatio hallinnon tutkimuksessa. Digitalisaatio tietojohtamisen osana. Digitaalisten palvelujen kehittäminen.

Location and time

Reaaliaikaista verkkotyöskentelyä, sekä itsenäisen työskentelyn osalta vapaammin aikataulutettua työskentelyä.

Materials

Huttu, Kimmo, 2023: Tietoperustaisuus perusopetuksen digitaalisen transformaation hallinnassa – Systeeminen näkökulma tietoperustaisuuden rakentumiseen. Väitöskirja. 978-952-337-337-2.pdf (ulapland.fi)



Anu Pruikkonen 2021: Näennäisen helppoa? Sosiaalinen media kuntajohtamisessa. Väitöskirja. Pruikkonen_Anu.pdf (ulapland.fi)



Tomi Niemi 2023: The Affordances of the Digital Medium: Users’ perceptions of digitalization. Väitöskirja. https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/16078/978-952-395-092-4.pdf?sequence=2&isAllowed=y



Henderson & Churi: 2019. The trust revolution. How the digitization of the trust will revolutionize business and government. Cambridge university press. e-kirja



Lisäksi opettajan Moodle-työtilassa ilmoittamat tieteelliset artikkelit ja opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.


Teaching methods

12 t Verkkoluennot (12 h), työpajatyöskentelyä verkossa sisältäen ennakkotehtävän (4 t), itsenäistä työskentelyä (254 h) sisältäen verkkotyöskentelyyn orientoitumisen ja verkkotyötilaan perehtymisen, kirjallisuuteen ja tutkimukseen perehtymistä sekä kirjallisuudesta ja tutkimuksista löytyvän tiedon analysoimista oppimispäiväkirjassa, oppimispäiväkirjan kirjoittamista. Opintojakson suorittamisen edellytyksenä aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn, sekä valmistautuminen mahdolliseen työpajatyöskentelyn ennakkotehtävään. Arvioitavana oppimistehtävä on yksilö- tai parityönä kirjoitettava oppimispäiväkirja, jossa luentojen lisäksi hyödynnetään opintojakson kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin perustuvaa analyysiä.

Completion alternatives

Eli vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Et ole hyödyntänyt opintojaksolla edellytettyjä lähteitä ja väärinkäsitykset estävät asioiden ymmärtämistä.

Välttävä (1): Tehtävästäsi välittyy niukka digitaalisen transformaation käsitteiden käyttö ja hyvin vähäinen opintojakson lähteiden hyödyntäminen. Käytetyt lähteet ovat pääosin muita kuin opintojaksolla edellytettyjä lähteitä.

Tyydyttävä (2): Osoitat oppineesi organisaatioiden digitaaliseen transformaatioon ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen liittyviä käsitteitä ja määritelmiä, joskin pohdinta jää niukaksi ja pinnalliseksi, ja käytät niukasti opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Osoitat tehtävässäsi ymmärtäväsi digitaaliseen transformaatioon hallinnossa ja palvelujen kehittämisessä käsitteleviä teemoja ja käsitteitä, ja osoitat kykyä pohtia niitä opintojaksolla edellytettyjä lähteitä hyödyntäen, mutta et ole vielä muodostanut perusteltua ja analyyttistä kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista etkä juurikaan sovella oppimaasi.

Kiitettävä (4): Osoitat tehtävässä pystyväsi muodostamaan yhtenäisen kokonaiskuvan valitsemastasi kohdennetummasta teemasta, jonka olet rajannut digitaaliseen transformaatioon hallinnossa ja palvelujen kehittämisessä - opintojakson keskiöön kuuluvista teemoista. Hyödynnät tehtävässäsi opintojakson opetuksessa käsiteltyjä lähtökohtia ja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja analyyttisesti. Osoitat vahvaa kykyä kriittisyyteen tiedon hyödyntämisessä ja omien päätelmien tekemisessä tehtävässäsi.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Osoitat pystyväsi soveltamaan kriittiseen transformaatioon hallinnossa ja palveluissa liittyvää tietoa kriittisesti ja oivaltavasti, sekä arvioimiaan ratkaisujasi analyyttisesti ja reflektoiden – olet muodostanut perustellun oman käsityksen oppimistehtävään valitsemastasi teemasta ja tarkastelet teemaa uutta luovista näkökulmista.

Further information

Opintojakson viestintä keskitetään Moodle-työtilan keskustelualueelle ja opetustapahtumiin.

Opintojakson opetustapahtumiin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Opintojaksolla on sekä tallenteita, joihin voi perehtyä oman aikataulun mukaan, että aikaan sidottua verkko-opetusta. Aikaan sidottuja opetustapahtumia ei tallenneta, mutta niistä tulee myöhemmin Moodleen Powerpoint-materiaalit.

Go back to top of page