Henkilöstöjohtaminen ja psykologinen ihmistyö (Lähiopetus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: HAJO1217V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 28.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.03.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Vakkala
- Vastuuopettaja
- Hanna Vakkala
- Ryhmät
-
HAJOaineHallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
- Opintojakso
- HAJO1217V24
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Luentojen ja itsenäisen verkkotyöskentelyn vuorottelua neljän viikon aikaikkunan sisällä.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa henkilöstövoimavarojen johtamisen tarkoituksen, käsitteelliset lähtökohdat sekä keskeisimpiä kehitysvaiheita
- jäsentää henkilöstöjohtamisen keskeisiä osa-alueita ja toimintoja organisaatio- ja työyhteisötasoilla
- hahmottaa ihmisten johtamisen psykologisena lähijohtajuutena
- tunnistaa lähijohtajuuden roolin ja tehtävät osana yksilöllisen ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämistä ja vastuullista henkilöstöjohtamista
- tunnistaa ja ottaa osaa ajankohtaiseen, henkilöstön ja ihmisten johtamiseen liittyvään keskusteluun.
Toteutustavat
Opetusprofiili: HYBRIDI 2.
Opiskelija voi joko valita lähiopetukseen pohjautuvan toteutuksen tai itsenäisen työskentelyn verkkototeutuksen.
Sisältö
Henkilöstövoimavarojen johtamisen tarkoitus sekä keskeisimmät kehitysvaiheet ja tehtävät, ihmisten johtaminen psykologisena lähijohtajuutena, yksilöllisten tekijöiden tunnistaminen ja psykologisen sopimuksen johtaminen, hyvinvoinnin johtaminen työyhteisössä, vastuullisuus ja kestävyys henkilöstöjohtamisessa, sekä ajankohtaisia johtamiskysymyksiä.
Aika ja paikka
Lähiopetus periodilla 4, verkkotyöskentely Moodle-työtilassa.
Oppimateriaalit
Viitala Riitta 2021: Henkilöstöjohtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (e-kirja). ISBN: 978-951-37-8107-1 EPUB
Muu luennoitsijan osoittama materiaali Moodle-työtilassa (artikkelit, muut julkaisut)
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetukseen ja ryhmäkeskusteluihin, rinnalla verkkotyöskentely ja välitehtävät. Perehtyminen kirjallisuuteen ja artikkeleihin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailija luennoilla. Luentokeskusteluissa ja välitehtävissä sovelletaan opittua työelämään liittyvien henkilöstöjohtamisen pulmien ratkaisemisessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Useita tenttiaikoja Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu verkkokurssilla (HAJO1217V24-3002): Lyhyet luentotallenteet, itsenäiset luku- ja verkkotehtävät, kirjallisuuteen perehtyminen, Exam-tentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot lähiopetuksena (15 h)
Luentoihin kytketyt ryhmäkeskustelut (5 h)
Verkkotyöskentely (50 h) välitehtäviin kytkettyinä
Itsenäinen työskentely (57 h): kirjalliseen materiaaliin perehtyminen, Moodle-tentti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): No ei näin. Suorituksessa on huomattavia väärinkäsityksiä. Asioita ja käsitteitä ei ole ymmärretty. Suorituksen teksti on epäloogista ja epäjohdonmukaista ilman punaista lankaa. Vastaus on liian lyhyt suhteessa vaadittuun laajuuteen, lähdeviittauksissa on puutteita tai vastaus ei vastaa tehtävänantoa. Henkilöstöjohtamisen tarkoitus, merkitys ja keskeiset osa-alueet jäävät tunnistamatta, ja / tai ihmisten johtamisen peruskysymykset hahmottumatta.
Välttävä (1): Täpärälle menee. Niukan ymmärtämisen taso. Osoitat oppineesi joitakin käsitteitä ja määritelmiä, mutta väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä. Suorituksesta ei näy juurikaan omaa ajattelua. Teksti on lähinnä luentojen ja/tai muun materiaalin referointia irrallisina, toisiinsa kytkeytymättöminä asioina.
Tyydyttävä (2): Ihan ok. Suorituksesi osoittaa kohtuullista ymmärtämistä yksittäisistä asioista tai käsitteistä. Suoritus painottuu luentojen ja/tai muun aineiston toistavaan, luetteloivaan kuvaamiseen ja perustiedon osoittamiseen. Tunnistat perustason henkilöstön ja ihmisten johtamisen keskustelua, mutta kokonaiskuvaa ei pääse muodostumaan. Omaa ajattelua ja pohdintaa näkyy jonkin verran.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Hyvä. Osoitat ymmärtäväsi erillisiä asioita ja käsitteitä, mutta et ole vielä muodostanut kokonaiskuvaa henkilöstöjohtamisesta ja lähijohtajuuden merkityksestä. Suorituksesi osoittaa keskeisimpien käsitteiden ymmärtämistä ja oma ajattelu ja kokemusten peilaaminen ovat nähtävissä. Osaamisesi voi painottua johonkin osa-alueeseen muiden kustannuksella. Laajempi kokonaiskuva, asioiden yhdistely ja tiedon soveltaminen jäävät vähemmälle.
Kiitettävä (4): Kiitettävä! Asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen sujuu hyvin – esität henkilöstöjohtamisesta ja lähijohtajuudesta yhtenäisen kokonaiskuvan tarkoituksenmukaisella tavalla. Tunnistat käsitteellisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset ja pystyt jäsentämään niiden heijastumista johtamiskäytäntöihin. Suoritus osoittaa asioiden välisten suhteiden ymmärtämistä. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava. Olet onnistunut tiedon kriittisessä arvioinnissa, kykenet soveltamaan tietoa ja rakentamaan taitavasti omaa ajattelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Erinomaista, syvällistä ymmärtämistä! Sijoitat uuden asian laajempaan yhteyteen, aikaisempiin tietoihisi ja osoitat pystyväsi monipuoliseen tiedon soveltamiseen. Olet muodostanut oman käsityksen henkilöstöjohtamisen ja ihmisten johtamisen kokonaisuudesta ja tarkastelet aihepiiriä uusista, kurssin aikana esiin nousseista näkökulmista. Suorituksesi on pohtiva, reflektoiva, arvioiva, omakohtainen, rohkea, ihmettelevä. Olet muodostanut pohdintasi myötä syvällisen, kokonaisvaltaisen ymmärryksen henkilöstöjohtamisen tarkoituksesta, toiminnoista ja lähijohtamisen kysymyksistä, tunnistat aihepiirin keskustelua työelämässä ja pystyt tuottamaan uusia oivalluksia, kysymyksiä ja katsantokantoja.
Lisätiedot
Moodle-työtila avautuu toteutusajan alkaessa ilmoittautuneille.