Digitalisoituvien organisaatioiden hallinto, johtaminen ja psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: HAJO1216V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 02.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2025 - 01.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjo Suhonen
- Vastuuopettaja
- Marjo Suhonen
- Ryhmät
-
HAJOaineHallintotieteet ja johtaminen aineopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
- Opintojakso
- HAJO1216V24
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kolme ensimmäistä kertaa ovat verkkoluentoja, neljäs kerta on verkkotyöpaja.
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- nimetä ja analysoida digitalisoitumisen vaikutuksia organisaatioiden ja työyhteisöjen hallintoon, johtamiseen ja psykologiaan
- arvioida digitalisaatioon liittyviä työyhteisöjen ja organisaatioiden johtamiskäytäntöjen muutostarpeita
- hahmottaa digitalisaation merkitystä työelämäkokemuksen muodostumiselle
- ottaa huomioon yksilön inhimillisiin kokemuksiin kytkeytyvät tarpeet ja niiden muutoksen osana digitalisoituvia työyhteisöjä
- kriittisesti arvioida erilaisten digiteknologioiden ja digitaalisten alustojen käytön seurauksia ja vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin sekä organisaatioiden toiminnan tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luennot ja työpajatyöskentely verkossa. Itsenäisesti tai parityönä tehtävä oppimistehtävä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn. Itsenäisesti tai parityönä tehtävä oppimistehtävä.
Sisältö
Digimuutosprosessiin liittyvien organisaatiokäytäntöjen ja toimintatapojen johtaminen ja kehittäminen organisaatioissa. Työhyvinvointi digitalisoituvien organisaatioiden kontekstissa. Digitalisaatioon liittyvä inhimillisen kokemuksen muutos ja sen seuraukset. Digitalisoituva vuorovaikutus työyhteisöissä ja verkostoissa.
Aika ja paikka
Verkko-opetusta (sekä reaaliaikaista että tallenteita) ja itsenäisen työskentelyn osalta vapaammin ajoitettua työskentelyä.
Oppimateriaalit
Plesner, U & Husted (2020). Digital Organizing: Revisiting Themes in Organization Studies. London: Macmillan International Higher Education. e-kirja.
Lips, M. (2019) Digital Government. Managing Public Sector Reform in the Digital Era. e-kirja.
Koskimies, Emmi; Stenvall, Jari; Kinder, Tony; Leikas, Jaana; Nieminen, Mika (2022): Artificial intelligence and public innovations https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208186494
Vaihtoehtoisena lukemisena erityisesti johtamisen psykologian näkökulmasta:
Heidegger's Technologies: Postphenomenological Perspectives
Don Ihde (2022). In the series Perspectives in Continental Philosophy
https://doi.org/10.1515/9780823291724
Lisäksi opettajan Moodlessa ilmoittamat tieteelliset artikkelit ja opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot (12 h) ja työpajatyöskentely verkossa (4 h) sekä itsenäistä työskentelyä (119 h), joka koostuu verkkoympäristöön orientoitumisesta, verkko-opiskeluun perehtymisestä, kirjallisuuden ja tutkimusten lukemisesta sekä kirjallisen oppimistehtävän työstämisestä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkoluennoille ja työpajatyöskentelyyn, sekä hyväksytyn kirjallisen oppimistehtävän palauttamista itsenäisesti tai parityönä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Et ole hyödyntänyt opintojaksolla edellytettyjä lähteitä. Tehtävästäsi välittyy väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Osoitat jossain määrin oppineesi käsitteitä ja määritelmiä, jotka liittyvät digitaalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan. Tehtävään valitsemasi teeman tarkastelu jää niukaksi ja pinnalliseksi, ja käytät vain vain muutamia opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.
Tyydyttävä (2): Osoitat oppineesi käsitteitä ja määritelmiä, jotka liittyvät digitaalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan, mutta tarkastelu jää tehtävässäsi niukaksi ja pinnalliseksi. Käytät jonkin verran opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Osoitat ymmärtäväsi digitalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan kytkeytyviä teemoja ja käsitteitä. Lisäksi osoitat kykyä pohtia näitä teemoja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä hyödyntäen. Et ole kuitenkaan vielä muodostanut perusteltua ja analyyttistä kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista, etkä juurikaan sovella oppimaasi.
Kiitettävä (4): Osoitat pystyväsi muodostamaan yhtenäisen kokonaiskuvan opetuksessa käsiteltyjä digitalisoituvien organisaatioiden lähtökohtia ja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja hyvin hyödyntäen. Osoitat kykyä analyyttisyyteen ja kriittisyyteen tunnistaen teoreettisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Osoitat kykyä sijoittaa digitalisoituvien organisaatioiden, työyhteisöjen, johtamisen ja psykologian teemat, teoriat ja yksityiskohdat laajempaan asiayhteyteen opintojakson kirjallisuutta hyödyntäen, sekä kykyä suhteuttaa uudet asiat aiempiin tietoihisi. Osoitat pystyväsi soveltamaan tietoa kriittisesti ja arvioimiaan ratkaisujasi – olet muodostanut perustellun oman käsityksen asiasta ja tarkastelet asioita analyyttisesti uusista näkökulmista.
Lisätiedot
Opintojakson viestintä on keskitetty Moodle-työtilan keskustelualueelle ja opetustapahtumien yhteyteen.
Opintojakson opetustapahtumiin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Opintojaksolla on sekä tallenteita, joihin voi perehtyä oman aikataulun mukaan, että aikaan sidottua verkko-opetusta. Aikaan sidottuja opetustapahtumia ei tallenneta, mutta niistä tulee myöhemmin Moodleen Powerpoint-materiaalit.