Administration, Leadership and Psychology in Digitalised Organisations and Work Communities (5 cr)
Code: HAJO1216V24-3001
General information
- Enrollment
- 04.12.2024 - 02.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2025 - 01.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Administrative Sciences and Management
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kolme ensimmäistä kertaa ovat verkkoluentoja, neljäs kerta on verkkotyöpaja.
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- nimetä ja analysoida digitalisoitumisen vaikutuksia organisaatioiden ja työyhteisöjen hallintoon, johtamiseen ja psykologiaan
- arvioida digitalisaatioon liittyviä työyhteisöjen ja organisaatioiden johtamiskäytäntöjen muutostarpeita
- hahmottaa digitalisaation merkitystä työelämäkokemuksen muodostumiselle
- ottaa huomioon yksilön inhimillisiin kokemuksiin kytkeytyvät tarpeet ja niiden muutoksen osana digitalisoituvia työyhteisöjä
- kriittisesti arvioida erilaisten digiteknologioiden ja digitaalisten alustojen käytön seurauksia ja vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin sekä organisaatioiden toiminnan tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen.
Execution methods
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luennot ja työpajatyöskentely verkossa. Itsenäisesti tai parityönä tehtävä oppimistehtävä.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn. Itsenäisesti tai parityönä tehtävä oppimistehtävä.
Content
Digimuutosprosessiin liittyvien organisaatiokäytäntöjen ja toimintatapojen johtaminen ja kehittäminen organisaatioissa. Työhyvinvointi digitalisoituvien organisaatioiden kontekstissa. Digitalisaatioon liittyvä inhimillisen kokemuksen muutos ja sen seuraukset. Digitalisoituva vuorovaikutus työyhteisöissä ja verkostoissa.
Location and time
Verkko-opetusta (sekä reaaliaikaista että tallenteita) ja itsenäisen työskentelyn osalta vapaammin ajoitettua työskentelyä.
Materials
Plesner, U & Husted (2020). Digital Organizing: Revisiting Themes in Organization Studies. London: Macmillan International Higher Education. e-kirja.
Lips, M. (2019) Digital Government. Managing Public Sector Reform in the Digital Era. e-kirja.
Koskimies, Emmi; Stenvall, Jari; Kinder, Tony; Leikas, Jaana; Nieminen, Mika (2022): Artificial intelligence and public innovations https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208186494
Vaihtoehtoisena lukemisena erityisesti johtamisen psykologian näkökulmasta:
Heidegger's Technologies: Postphenomenological Perspectives
Don Ihde (2022). In the series Perspectives in Continental Philosophy
https://doi.org/10.1515/9780823291724
Lisäksi opettajan Moodlessa ilmoittamat tieteelliset artikkelit ja opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.
Teaching methods
Verkkoluennot (12 h) ja työpajatyöskentely verkossa (4 h) sekä itsenäistä työskentelyä (119 h), joka koostuu verkkoympäristöön orientoitumisesta, verkko-opiskeluun perehtymisestä, kirjallisuuden ja tutkimusten lukemisesta sekä kirjallisen oppimistehtävän työstämisestä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkoluennoille ja työpajatyöskentelyyn, sekä hyväksytyn kirjallisen oppimistehtävän palauttamista itsenäisesti tai parityönä.
Completion alternatives
-
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Et ole hyödyntänyt opintojaksolla edellytettyjä lähteitä. Tehtävästäsi välittyy väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Osoitat jossain määrin oppineesi käsitteitä ja määritelmiä, jotka liittyvät digitaalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan. Tehtävään valitsemasi teeman tarkastelu jää niukaksi ja pinnalliseksi, ja käytät vain vain muutamia opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.
Tyydyttävä (2): Osoitat oppineesi käsitteitä ja määritelmiä, jotka liittyvät digitaalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan, mutta tarkastelu jää tehtävässäsi niukaksi ja pinnalliseksi. Käytät jonkin verran opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Osoitat ymmärtäväsi digitalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan kytkeytyviä teemoja ja käsitteitä. Lisäksi osoitat kykyä pohtia näitä teemoja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä hyödyntäen. Et ole kuitenkaan vielä muodostanut perusteltua ja analyyttistä kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista, etkä juurikaan sovella oppimaasi.
Kiitettävä (4): Osoitat pystyväsi muodostamaan yhtenäisen kokonaiskuvan opetuksessa käsiteltyjä digitalisoituvien organisaatioiden lähtökohtia ja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja hyvin hyödyntäen. Osoitat kykyä analyyttisyyteen ja kriittisyyteen tunnistaen teoreettisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Osoitat kykyä sijoittaa digitalisoituvien organisaatioiden, työyhteisöjen, johtamisen ja psykologian teemat, teoriat ja yksityiskohdat laajempaan asiayhteyteen opintojakson kirjallisuutta hyödyntäen, sekä kykyä suhteuttaa uudet asiat aiempiin tietoihisi. Osoitat pystyväsi soveltamaan tietoa kriittisesti ja arvioimiaan ratkaisujasi – olet muodostanut perustellun oman käsityksen asiasta ja tarkastelet asioita analyyttisesti uusista näkökulmista.
Further information
Opintojakson viestintä on keskitetty Moodle-työtilan keskustelualueelle ja opetustapahtumien yhteyteen.
Opintojakson opetustapahtumiin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Opintojaksolla on sekä tallenteita, joihin voi perehtyä oman aikataulun mukaan, että aikaan sidottua verkko-opetusta. Aikaan sidottuja opetustapahtumia ei tallenneta, mutta niistä tulee myöhemmin Moodleen Powerpoint-materiaalit.