Skip to main content

Administration, Leadership and Psychology in Digitalised Organisations and Work Communities (5 cr)

Code: HAJO1216V24-3001

General information


Enrollment
04.12.2024 - 02.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2025 - 01.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Administrative Sciences and Management
Teachers
Marjo Suhonen
Teacher in charge
Marjo Suhonen
Course
HAJO1216V24

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kolme ensimmäistä kertaa ovat verkkoluentoja, neljäs kerta on verkkotyöpaja.

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- nimetä ja analysoida digitalisoitumisen vaikutuksia organisaatioiden ja työyhteisöjen hallintoon, johtamiseen ja psykologiaan
- arvioida digitalisaatioon liittyviä työyhteisöjen ja organisaatioiden johtamiskäytäntöjen muutostarpeita
- hahmottaa digitalisaation merkitystä työelämäkokemuksen muodostumiselle
- ottaa huomioon yksilön inhimillisiin kokemuksiin kytkeytyvät tarpeet ja niiden muutoksen osana digitalisoituvia työyhteisöjä
- kriittisesti arvioida erilaisten digiteknologioiden ja digitaalisten alustojen käytön seurauksia ja vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin sekä organisaatioiden toiminnan tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen.

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luennot ja työpajatyöskentely verkossa. Itsenäisesti tai parityönä tehtävä oppimistehtävä.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja työpajatyöskentelyyn. Itsenäisesti tai parityönä tehtävä oppimistehtävä.

Content

Digimuutosprosessiin liittyvien organisaatiokäytäntöjen ja toimintatapojen johtaminen ja kehittäminen organisaatioissa. Työhyvinvointi digitalisoituvien organisaatioiden kontekstissa. Digitalisaatioon liittyvä inhimillisen kokemuksen muutos ja sen seuraukset. Digitalisoituva vuorovaikutus työyhteisöissä ja verkostoissa.

Location and time

Verkko-opetusta (sekä reaaliaikaista että tallenteita) ja itsenäisen työskentelyn osalta vapaammin ajoitettua työskentelyä.

Materials

Plesner, U & Husted (2020). Digital Organizing: Revisiting Themes in Organization Studies. London: Macmillan International Higher Education. e-kirja.



Lips, M. (2019) Digital Government. Managing Public Sector Reform in the Digital Era. e-kirja.



Koskimies, Emmi; Stenvall, Jari; Kinder, Tony; Leikas, Jaana; Nieminen, Mika (2022): Artificial intelligence and public innovations https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208186494



 



Vaihtoehtoisena lukemisena erityisesti johtamisen psykologian näkökulmasta:



Heidegger's Technologies: Postphenomenological Perspectives



Don Ihde (2022). In the series Perspectives in Continental Philosophy



https://doi.org/10.1515/9780823291724



 



Lisäksi opettajan Moodlessa ilmoittamat tieteelliset artikkelit ja opiskelijan itse valitsemat tieteelliset artikkelit.


Teaching methods

Verkkoluennot (12 h) ja työpajatyöskentely verkossa (4 h) sekä itsenäistä työskentelyä (119 h), joka koostuu verkkoympäristöön orientoitumisesta, verkko-opiskeluun perehtymisestä, kirjallisuuden ja tutkimusten lukemisesta sekä kirjallisen oppimistehtävän työstämisestä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkoluennoille ja työpajatyöskentelyyn, sekä hyväksytyn kirjallisen oppimistehtävän palauttamista itsenäisesti tai parityönä.

Completion alternatives

-

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Et ole hyödyntänyt opintojaksolla edellytettyjä lähteitä. Tehtävästäsi välittyy väärinkäsityksiä.

Välttävä (1): Osoitat jossain määrin oppineesi käsitteitä ja määritelmiä, jotka liittyvät digitaalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan. Tehtävään valitsemasi teeman tarkastelu jää niukaksi ja pinnalliseksi, ja käytät vain vain muutamia opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.

Tyydyttävä (2): Osoitat oppineesi käsitteitä ja määritelmiä, jotka liittyvät digitaalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan, mutta tarkastelu jää tehtävässäsi niukaksi ja pinnalliseksi. Käytät jonkin verran opintojaksolla edellytettäviä lähteitä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Osoitat ymmärtäväsi digitalisoituviin organisaatioihin, työyhteisöihin, johtamiseen ja psykologiaan kytkeytyviä teemoja ja käsitteitä. Lisäksi osoitat kykyä pohtia näitä teemoja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä hyödyntäen. Et ole kuitenkaan vielä muodostanut perusteltua ja analyyttistä kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista, etkä juurikaan sovella oppimaasi.

Kiitettävä (4): Osoitat pystyväsi muodostamaan yhtenäisen kokonaiskuvan opetuksessa käsiteltyjä digitalisoituvien organisaatioiden lähtökohtia ja opintojaksolla edellytettyjä lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja hyvin hyödyntäen. Osoitat kykyä analyyttisyyteen ja kriittisyyteen tunnistaen teoreettisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Osoitat kykyä sijoittaa digitalisoituvien organisaatioiden, työyhteisöjen, johtamisen ja psykologian teemat, teoriat ja yksityiskohdat laajempaan asiayhteyteen opintojakson kirjallisuutta hyödyntäen, sekä kykyä suhteuttaa uudet asiat aiempiin tietoihisi. Osoitat pystyväsi soveltamaan tietoa kriittisesti ja arvioimiaan ratkaisujasi – olet muodostanut perustellun oman käsityksen asiasta ja tarkastelet asioita analyyttisesti uusista näkökulmista.

Further information

Opintojakson viestintä on keskitetty Moodle-työtilan keskustelualueelle ja opetustapahtumien yhteyteen.

Opintojakson opetustapahtumiin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Opintojaksolla on sekä tallenteita, joihin voi perehtyä oman aikataulun mukaan, että aikaan sidottua verkko-opetusta. Aikaan sidottuja opetustapahtumia ei tallenneta, mutta niistä tulee myöhemmin Moodleen Powerpoint-materiaalit.

Go back to top of page