Luontokulttuurien sosiologia (10 op)
Toteutuksen tunnus: SSOG1353AV24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.07.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Politiikkatieteiden ja sosiologian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarno Valkonen
- Vastuuopettaja
- Jarno Valkonen
- Ryhmät
-
SOPTsyvPolitiikkatieteet ja sosiologia syventävät opinnot
-
YTKENGSOC/YTK - Courses offered in English
- Opintojakso
- SSOG1353AV24
Arviointiasteikko
H-5
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 2.
Itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen.
Erikseen ilmoitettavat työmuodot, kuten teemaseminaari tai luentosarja, ovat mahdollisia.
Suoritustavat
Essee.
Sisältö
Opintojaksolla syvennytään luonnon politiikkaan sekä eläinsuhteiden ja materiaalisen kulttuurin kysymyksiin maailman moniaineksisuutta hahmottelevan luontokulttuurisen keskustelun kautta. Opiskelija perehtyy itsenäisesti tutkimussuunnan ajankohtaisiin näkökulmiin, teorioihin ja lähestymistapoihin. Opintojakso herättelee luontokulttuurista mielikuvitusta – ymmärrystä arkisesta ympäristötuhosta, ihmisten ja luonnon välisistä suhteista, monilajisuudesta sekä tulevaisuuden kestävämmästä yhteiskunnasta.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus: kolme (3) kirjaa, joista yksi (1) kaikille pakollinen ja kaksi (2) valinnaista.
Kaikille pakollinen kirja:
Ingold, Tim (2011). Being alive. Essays on movement, knowledge and description. New York: Routledge.
Valinnaiset teokset (valitse näistä kaksi kirjaa):
Gabrys, Jennifer (2022) Citizens of Worlds. Open-Air Toolkits for Environmental Struggle. University of Minnesota Press.
Kinnunen, Veera (2023) Bokashi. Vallankumous ämpärissä. Avain.
Liboiron, Max (2021) Pollution is colonialism. Duke University Press.
Mol, Annemarie (2021) Eating in Theory. Duke University Press.
Valkonen, J., Kinnunen, V., Huilaja, H. & Loikkanen, T. eds. (2022) Infrastructural Being. Rethinking dwelling in a naturecultural world. Palgrave Macmillan
Valkonen, J., Pyyhtinen, O., Lehtonen, T-K, Kinnunen, V. & Huilaja, H. (2019) Tervetuloa Jäteyhteiskuntaan! Aineellisen ylijäämän kanssa eläminen. Vastapaino
Valkonen, Jarno (2022) Mökin kanssa ajattelu. Ympäristösosiologinen mielikuvitus ympäristökriisin aikakaudella. Vastapaino
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti tehtävä kirjallisuusessee.
Jokaisesta kirjasta tehdään oma esseensä (pituudeltaan noin 1 500 – 3 000 sanaa).
Esseessä tulee vastata kunkin kirjan osalta seuraaviin kysymyksiin:
1. Asetelma
• Mitä kirjassa luvataan tehdä? Mihin kysymykseen tai kysymyksiin siinä vastataan?
• Miten kirjan kohteena olevan asian tai ilmiön merkitys perustellaan? Miksi aihe on yhteiskunnallisesti ja tutkimuksellisesti tärkeä?
• Millainen on kirjan etenemisjärjestys? Millainen työnjako eri lukujen välillä on?
2. Argumentit / tulokset / keskeinen sisältö
Keskity tässä osiossa kuvailemaan kirjan sisältöä seuraavien kysymysten avulla:
• Mitkä ovat kirjan keskeiset argumentit ja siinä esille tuodut asiat? Mitkä ovat keskeiset teoreettiset käsitteet, joiden avulla kyseessä olevaa ilmiötä kirjassa tarkastellaan? Miten nämä käsitteet auttavat ajattelemaan ja käsittämään tarkasteltavaa ilmiötä?
3. Arviointi
• Miten kirja onnistuu täyttämään tehtävänsä tai vastaamaan alussa esitettyihin kysymyksiin?
• Miten kirja on kirjoitettu? Olisiko kirjan voinut kirjoittaa toisin? (Sisällöllinen, rakenteellinen ja tyylillinen arvio.)
• Mitä opit kirjasta? Muuttiko sen lukeminen ajatteluasi? Mikä kirjassa oli sinusta kiinnostavinta, mitkä asiat erityisesti tekevät siitä hyödyllisen? Millaiselle yleisölle suosittelisit ko. kirjan lukemista?
Anna esseelle kirjan sisältöä luonnehtiva tai kiteyttävä pääotsikko, ja käytä myös väliotsikoita (esim. tehtävän jäsennystä noudattaen tai vaihtoehtoisesti sisällöllisin väliotsikoin).
Esseen palautus:
Esseet palautetaan yhtenä tiedostona sähköpostitse osoitteeseen jarno.valkonen@ulapland.fi.
Muista laittaa esseen kansilehteen oma nimesi, sähköpostiosoitteesi ja opintonumerosi sekä kurssin tiedot (koodi, nimi ja opintopistemäärä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei ymmärrä tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja tai käsitteitä. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa jäsentää tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Kirjallinen suoritus sisältää oleellisimmat asiat, mutta lähdekirjallisuuden käyttö on niukkaa tai tyyliltään referoivaa. Opiskelijan oma tulkinta ja asian kriittinen tarkastelu jäävät suorituksessa hatariksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus vastaa tehtävänantoa sekä osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää yhteiskunnallista muutosta ja ympäristöongelmia luontokulttuurisen keskustelun kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa ja argumentoimaan omia tulkintojaan sen pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää yhteiskunnallista muutosta ja ympäristöongelmia luontokulttuurisen keskustelun kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa sekä argumentoimaan sen pohjalta puolesta ja vastaan. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.