Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK226-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 31.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Outi Mattila
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
R72YU24SUudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja käsitteellistää toimintaympäristön muutosta sekä johtamisen kehittämistarpeita ja -haasteita sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi.
Opiskelija kykenee analysoimaan vallitsevia toimintatapoja, ennakoimaan sekä ottamaan vastuun näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa tunnistaa digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalan toimintojen kehittämisessä.
Opintojaksoon liittyvät geneeriset kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: sote-alan asiantuntijaosaaminen, sote-alan tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
Sisältö
• Toimintaympäristön muutos sote-alalla
• Johtaminen sote-alan muutoksessa
• Näytön hyödyntäminen ja käyttöönoton johtaminen
• Tulevaisuuden ennakointiosaaminen
• Digitalisaation ja robotiikan hyödyntäminen
Aika ja paikka
Yhteistä, ohjattua verkko-opetusta:
torstai 29.8.2024 klo 16-18, Zoom
torstai 19.9.2024 klo 15-18, Zoom
torstai 3.10. 2024 klo 15-18, Zoom
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely.
Verkko-oppimisympäristöinä toimivat Moodle ja Zoom.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- osaa hankkia ja arvioida melko hyvin kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- tunnistaa melko hyvin vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- tiedostaa melko hyvin digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- huomioi hyvin työssään kotimaisen ja kansainvälisen tutkimusnäytön kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- ottaa hyvin huomioon työssään vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- analysoi hyvin työssään digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hallitsee ja soveltaa hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- hallitsee ja soveltaa hyvin työssään kotimaisen ja kansainvälisen tutkimusnäytön kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- kehittää työssään vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson sisältyvä itsenäinen tehtävä arvioidaan numeerisesti 0-5 opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Muut lähiopetuksen aikana ja niiden väliajalla toteutetut itsenäiset ja pienryhmätehtävät arvioidaan kriteerien mukaisesti hyv/hyl.