Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK226-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 31.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Opettaja

  • Outi Mattila
  • Leila Nisula

Opiskelijaryhmät

  • R72YU24S
    Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja käsitteellistää toimintaympäristön muutosta sekä johtamisen kehittämistarpeita ja -haasteita sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi.
Opiskelija kykenee analysoimaan vallitsevia toimintatapoja, ennakoimaan sekä ottamaan vastuun näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa tunnistaa digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalan toimintojen kehittämisessä.

Opintojaksoon liittyvät geneeriset kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: sote-alan asiantuntijaosaaminen, sote-alan tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

Sisältö

• Toimintaympäristön muutos sote-alalla
• Johtaminen sote-alan muutoksessa
• Näytön hyödyntäminen ja käyttöönoton johtaminen
• Tulevaisuuden ennakointiosaaminen
• Digitalisaation ja robotiikan hyödyntäminen

Aika ja paikka

Yhteistä, ohjattua verkko-opetusta:

torstai 29.8.2024 klo 16-18, Zoom
torstai 19.9.2024 klo 15-18, Zoom
torstai 3.10. 2024 klo 15-18, Zoom

Opetusmenetelmät

Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely.
Verkko-oppimisympäristöinä toimivat Moodle ja Zoom.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- osaa hankkia ja arvioida melko hyvin kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- tunnistaa melko hyvin vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- tiedostaa melko hyvin digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- huomioi hyvin työssään kotimaisen ja kansainvälisen tutkimusnäytön kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- ottaa hyvin huomioon työssään vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- analysoi hyvin työssään digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hallitsee ja soveltaa hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- hallitsee ja soveltaa hyvin työssään kotimaisen ja kansainvälisen tutkimusnäytön kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- kehittää työssään vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson sisältyvä itsenäinen tehtävä arvioidaan numeerisesti 0-5 opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Muut lähiopetuksen aikana ja niiden väliajalla toteutetut itsenäiset ja pienryhmätehtävät arvioidaan kriteerien mukaisesti hyv/hyl.