Siirry suoraan sisältöön

Työelämälähtöinen kehittämistehtävä (10 op)

Toteutuksen tunnus: RE00BP71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
9 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Opettajat
Panu Huczkowski
Marko Vatanen
Vastuuopettaja
Panu Huczkowski
Opintojakso
RE00BP71

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskeltuaan palvelumuotoilua ja tehtyään kehittämistehtävän oppija on asiantuntija
monialaisesta roolistaan käsin ja osaa
- soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä
- tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden
rooleja
- nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen
luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi
- soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteen
ratkaisussa
- hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä
- selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja
terveydenhuollossa
- työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen
- hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä
- ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa

Kehittämistehtävässä tavoitteet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija voi
laventaa osaamistaan sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Erikoistumiskoulutuksessa uutta tietoa rakennetaan monitoimijaisesti oman ydinosaamisen
päälle. Tämä luo jokaiselle opiskelijalle oman osaamisen kehittymispolun ja antaa näin
mahdollisuuksia hyödyntää osaamista valmistuttuaan erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon
konteksteissa ja tehtävissä.

Sisältö

Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen
tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo
kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. Kehittämistehtävän
parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä). Kehittämistehtävä käsittää
kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen,
konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Opiskelijat esim. haastattelevat ja/tai
havainnoivat palveluiden asiakkaita, työntekijöitä tai potilasjärjestön
asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita. Työelämän edustajat ovat mukana
yhteiskehittämispajoissa ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät
ovat kehitettävän palvelun testaajina.

Oppimateriaalit

Materiaalit ovat Digicampus Moodle-alustalla


Opetusmenetelmät

Seminaarit (Ideointiseminaari, Suunnitteluseminaari ja Loppuseminaari)
Itsenäinen opiskelu verkossa
Työpajat
Ohjaustapaamiset ohjaajan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä toimeksiantajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op = 270h opiskelijan työtä

Siirry alkuun