Skip to main content

Työelämälähtöinen kehittämistehtävä (10 cr)

Code: RE00BP71-3001

General information


Enrollment
02.10.2023 - 31.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
9 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Health Care, Nursing R
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Teachers
Panu Huczkowski
Marko Vatanen
Teacher in charge
Panu Huczkowski
Course
RE00BP71

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskeltuaan palvelumuotoilua ja tehtyään kehittämistehtävän oppija on asiantuntija
monialaisesta roolistaan käsin ja osaa
- soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä
- tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden
rooleja
- nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen
luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi
- soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteen
ratkaisussa
- hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä
- selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja
terveydenhuollossa
- työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen
- hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä
- ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa

Kehittämistehtävässä tavoitteet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija voi
laventaa osaamistaan sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Erikoistumiskoulutuksessa uutta tietoa rakennetaan monitoimijaisesti oman ydinosaamisen
päälle. Tämä luo jokaiselle opiskelijalle oman osaamisen kehittymispolun ja antaa näin
mahdollisuuksia hyödyntää osaamista valmistuttuaan erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon
konteksteissa ja tehtävissä.

Content

Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen
tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo
kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. Kehittämistehtävän
parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä). Kehittämistehtävä käsittää
kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen,
konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Opiskelijat esim. haastattelevat ja/tai
havainnoivat palveluiden asiakkaita, työntekijöitä tai potilasjärjestön
asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita. Työelämän edustajat ovat mukana
yhteiskehittämispajoissa ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät
ovat kehitettävän palvelun testaajina.

Materials

Materiaalit ovat Digicampus Moodle-alustalla


Teaching methods

Seminaarit (Ideointiseminaari, Suunnitteluseminaari ja Loppuseminaari)
Itsenäinen opiskelu verkossa
Työpajat
Ohjaustapaamiset ohjaajan kanssa

Employer connections

Kehittämistehtävä tehdään työelämäyhteistyössä toimeksiantajan kanssa

Student workload

10op = 270h opiskelijan työtä

Go back to top of page