Siirry suoraan sisältöön

Data asiakaslähtöisten hyvinvointipalvelujen kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK106-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 11.11.2024

Ajoitus

21.02.2025 - 15.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma

  • Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija

Opettaja

  • Milla Immonen
  • Jenni Konttila

Opiskelijaryhmät

  • R72YA24S
    Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa tunnistaa kehittämisessä tarvittavia tietolähteitä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseksi uusien asiakaslähtöisten palveluiden tai prosessien kehittämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa dataan pohjautuen mahdollisuuksia uusien ratkaisujen, palveluiden tai tuotteiden kehittämiseen sekä analysoida ja visualisoida dataa kehittämisprosessin tueksi.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, eettisyys

Sisältö

- palvelumuotoilun perusteet
- analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita
- data-analytiikan ja visualisoinnin perusteet
- data kehittämisen työkaluna

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä mahdollinen.

Kontaktikerrat järjestetään Zoomissa:

Pe 28.2.2025 klo 12.45-16 Aloituskontakti
To 13.3 2025 klo 16-18 ohjaus
To 27.3. 2025 klo 14-16 ohjaus
To 10.4.2025 klo 16-21 Lopetuskontaktikerta

Mahdolliset näistä poikkeavat vierailuluennot ilmoitetaan lähempänä erikseen.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä (taulukkolaskentaohjelman käyttö)
Yksilötyöskentely
Tutkiva oppiminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija analysoi datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavia keskeisimpiä datalähteitä. Opiskelija valitsee ja soveltaa tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen valitsemalleen sovellusalueelle sekä asiakaslähtöisten palveluiden/prosessien kehittämiseen. Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa kehittämisprosessin tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi datan merkitystä monipuolisesti palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet. Opiskelija valitsee ja soveltaa perustellen tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen valitsemalleen sovellusalueelle sekä palveluiden/prosessien kehittämiseen. Opiskelija hyödyntää kattavasti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä viestii selkeästi suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen tiedon tarkoituksenmukaista visualisointia. Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa monipuolisesti kehittämisen tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi laaja-alaisesti ja taitavasti perustellen datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet monipuolisesti perustellen. Opiskelija valitsee ja soveltaa luovasti sekä perustellen tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen valitsemalleen sovellusalueelle sekä palveluiden/prosessien kehittämiseen. Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä erityisen laadukkaita tietolähteitä sekä viestii selkeästi ja luotettavasti suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen viestinnässä luovasti ja asiantuntijamaisesti tiedon visualisointia. Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa asiantuntijamaisesti valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.

Lisätiedot

Opintojakso sisältyy hyvinvointianalyytikko-opintoihin.