Data asiakaslähtöisten hyvinvointipalvelujen kehittämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK106-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 11.11.2024
Ajoitus
21.02.2025 - 15.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettaja
- Milla Immonen
- YAMK 1, Rovaniemi AMK
Opiskelijaryhmät
-
R72YA24SHyvinvoinnin analytiikan asiantuntija, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa tunnistaa kehittämisessä tarvittavia tietolähteitä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseksi uusien asiakaslähtöisten palveluiden tai prosessien kehittämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa dataan pohjautuen mahdollisuuksia uusien ratkaisujen, palveluiden tai tuotteiden kehittämiseen sekä analysoida ja visualisoida dataa kehittämisprosessin tueksi.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, eettisyys
Sisältö
- palvelumuotoilun perusteet
- analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita
- data-analytiikan ja visualisoinnin perusteet
- data kehittämisen työkaluna
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä mahdollinen.
Kontaktikerrat järjestetään Zoomissa:
Pe 28.2.2025 klo 12.45-16 Aloituskontakti
To 13.3 2025 klo 16-18 ohjaus
To 27.3. 2025 klo 14-16 ohjaus
To 10.4.2025 klo 16-21 Lopetuskontaktikerta
Mahdolliset näistä poikkeavat vierailuluennot ilmoitetaan lähempänä erikseen.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä (taulukkolaskentaohjelman käyttö)
Yksilötyöskentely
Tutkiva oppiminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija analysoi datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavia keskeisimpiä datalähteitä. Opiskelija valitsee ja soveltaa tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen valitsemalleen sovellusalueelle sekä asiakaslähtöisten palveluiden/prosessien kehittämiseen. Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa kehittämisprosessin tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi datan merkitystä monipuolisesti palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet. Opiskelija valitsee ja soveltaa perustellen tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen valitsemalleen sovellusalueelle sekä palveluiden/prosessien kehittämiseen. Opiskelija hyödyntää kattavasti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä viestii selkeästi suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen tiedon tarkoituksenmukaista visualisointia. Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa monipuolisesti kehittämisen tueksi valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi laaja-alaisesti ja taitavasti perustellen datan merkitystä palveluiden kehittämisen työkaluna ja kykenee tuomaan esille kehittämisessä tarvittavat datalähteet monipuolisesti perustellen. Opiskelija valitsee ja soveltaa luovasti sekä perustellen tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen valitsemalleen sovellusalueelle sekä palveluiden/prosessien kehittämiseen. Opiskelija hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä erityisen laadukkaita tietolähteitä sekä viestii selkeästi ja luotettavasti suullisesti ja kirjallisesti, hyödyntäen viestinnässä luovasti ja asiantuntijamaisesti tiedon visualisointia. Opiskelija analysoi ja visualisoi dataa asiantuntijamaisesti valitsemallaan hyvinvointipalvelun sovellusalueella.
Lisätiedot
Opintojakso sisältyy hyvinvointianalyytikko-opintoihin.