Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL90-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2023 - 31.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2023 - 25.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä pelimoottorin keskeiset toimintaperiaatteet ja käyttää pelimoottoria toteuttaessaan toimintoja virtuaalimailmaan. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin toiminnallisuuksia. -
Sisältö
- Unreal Enginen ominaisuudet ja hyödyt
- Pelimekaniikan toteuttaminen Blueprinteillä
- Käyttäjän interaktiot ja niiden käsittely Blueprinteillä
- HUD/UI-ohjelmointi
- Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen
- AI ja reitinhakualgoritmit
- Yksinkertaiset NPC-hahmot
- Pelianimaatioiden käyttöönotto Unreal Enginessä
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube, Zoom). Tämä toteutus on suunnattu Pellon Lukion oppilaille.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään Epic Gamesin valmistamaa Unreal Engine-pelimoottoria ja sen 5.2 versiota. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot. McCaffrey, M. (2017). Unreal engine VR cookbook: Developing virtual reality with UE4. Boston: Addison-Wesley. Sanders, A. (2017). An introduction to Unreal Engine 4. Boca Raton, FL: CRC Press.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan. Käytössä on Unreal Enginen versio 5.2.
Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.
Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Lisätiedot
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla ja videolla, jotka rakennetaan opiskelijan toimesta opintojakson sisällöstä.
Suosittelen kohtuullisen tehokasta konetta käytettäväksi harjoitustöiden tekemiseen.