Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK219-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 1200

Opettaja

  • Maarit Tihinen
  • Sari Mattinen
  • Anu Kinnunen
  • Jussi Soppela
  • Eija Jumisko

Opiskelijaryhmät

  • K72Y24K
    Digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024
  • R31YE24K
    Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2024
  • R61YB24K
    Biotalouden ja energiantuotannon johtamisen asiantuntija -koulutus, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen

Opetusmenetelmät

Kyseessä on keväällä 2024 aloittavien YAMK-koulutusten valintakoeopintojakso.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- Osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa tehdä valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, pääosin kotimaisen kirjallisuuden avulla.
- Tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- Osaa kirjoittaa tekstiä, joka täyttää pääosin asiatekstille asetetut vaatimukset, mutta on kielelliseltä esitystavaltaan kankeaa. Osaa käyttää ja merkitä lähteitä, mutta merkinnöissä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- Osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja perustella eri vaihtoehtojen soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen ja monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan ja tyyliltään hyvää ja lähes virheetöntä asiatekstiä. Osaa referoida lähteitä monipuolisesti pääosin vertailevalla otteella ja merkitä lähteet asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija:
- Osaa arvioida ja perustella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja arvioida eri tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, monipuolisen ja monialaisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa perustellen ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan erinomaista asiatekstiä. Osaa tuottaa esseetekstille tyyliltään sopivaa alan ammattikielistä tekstiä. Osaa referoida lähdetietoa monipuolisesti vertailevalla otteella sekä merkitä lähteet asianmukaisesti ja yksitulkintaisesti.