Development Methodologies of Working Life (5 cr)
Code: YAMK219-3004
General information
- Enrollment
-
02.07.2023 - 31.07.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 1200
- Teachers
- Maarit Tihinen
- Sari Mattinen
- Anu Kinnunen
- Jussi Soppela
- Eija Jumisko
- Groups
-
R31YE24KMaster of Foresight and Development, spring 2024
-
K72Y24KMaster of Digital Health Services and Health Promotion, Spring 2024
-
R61YB24KMaster of Bioeconomy and Energy Production Leadership, spring 2024
- Course
- YAMK219
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen
Content
- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen
Teaching methods
Kyseessä on keväällä 2024 aloittavien YAMK-koulutusten valintakoeopintojakso.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- Osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa tehdä valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, pääosin kotimaisen kirjallisuuden avulla.
- Tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- Osaa kirjoittaa tekstiä, joka täyttää pääosin asiatekstille asetetut vaatimukset, mutta on kielelliseltä esitystavaltaan kankeaa. Osaa käyttää ja merkitä lähteitä, mutta merkinnöissä on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- Osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja perustella eri vaihtoehtojen soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen ja monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan ja tyyliltään hyvää ja lähes virheetöntä asiatekstiä. Osaa referoida lähteitä monipuolisesti pääosin vertailevalla otteella ja merkitä lähteet asianmukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija:
- Osaa arvioida ja perustella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja arvioida eri tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, monipuolisen ja monialaisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa perustellen ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan erinomaista asiatekstiä. Osaa tuottaa esseetekstille tyyliltään sopivaa alan ammattikielistä tekstiä. Osaa referoida lähdetietoa monipuolisesti vertailevalla otteella sekä merkitä lähteet asianmukaisesti ja yksitulkintaisesti.