Asiakasrajapinta ja CRM (5 op)
Toteutuksen tunnus: R300BN114-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 11.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Tuija Kuisma
- Nelly Korteniemi
Vastuuhenkilö
Nelly Korteniemi
Opiskelijaryhmät
-
R31L23STradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija tietää koko myyntiprosessin asiakkaiden hankinnasta asiakkuuksien johtamiseen.
Hän tunnistaa erilaiset myyntistrategiat.
Opiskelija tietää asiakassuhteiden johtamisen merkityksen myynnissä ja hän osaa hyödyntää asiakastietojärjestelmien tietoa luoden kannattavaa asiakaspääomaa yritykselle.
Opiskelija tiedostaa myynnin yhteyden yrityksen tavoitteisiin ja arvovalintoihin.
Opiskelija tunnistaa B2B asiakasprofiileja ja niiden rakentamisen perusteita.
Opiskelija osaa esiintyä asiantuntevasti ja vakuuttavasti.
Kompetenssit: oppimaan oppiminen, vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen
Sisältö
• Myynnin prosessi
• Myyntistrategiat
• Asiakassuhteiden johtaminen
• CRM
• Yrityksen tavoitteet ja arvovalinnat osana myyntiä
• B2B asiakasprofiilit
• Vakuuttava myyntipuhe ja esiintyminen
Oppimateriaalit
Ojanperä T, Pyyhtilä T & Rehn A 2023. Vihaan myyntiä! Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet.
•Hänti S. 2021. Asiakkaista ansaintaan : asiakaskeskeinen liiketoimintamalli
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysvierailija/myynnin asiantuntija
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arvioitavan tehtävän palautus 20.10.2024
Sisällön jaksotus
Asiakasrajapinta ja myynti Nelly Korteniemi
1. Yrityksen tavoitteet ja arvovalinnat osana myyntiä
2. Myyntistrategiat
3. Myynnin prosessi
4. B2B asiakasprofiilit
5. Asiakassuhteiden johtaminen
6. Vakuuttava myyntipuhe ja esiintyminen
CRM Tuija Kuisma
Hubspot
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Myyntityö:
Opiskelija ymmärtää myyntityön roolin yrityksissä.
Hän tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheet.
Opiskelija osaa toimia vastuullisesti myyntitilanteessa.
Opiskelija tunnistaa asiakasprosessit ja osaa hyödyntää yksinkertaista asiakastietoa.
Taso 2
Myyntityö:
Opiskelija ymmärtää myyntityön roolin yrityksissä.
Hän tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheet.
Opiskelija osaa toimia vastuullisesti myyntitilanteessa.
Opiskelija tunnistaa asiakasprosessit ja osaa hyödyntää yksinkertaista asiakastietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Myyntityö:
Opiskelija ymmärtää myyntityön roolin yrityksissä.
Hän osaa myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa hyödyntää niitä vastuullisesti erilaisissa myyntitilanteissa.
Opiskelija osaa analysoida asiakasprosesseja ja hyödyntää asiakastietoa erilaisissa tilanteissa
Taso 4
Myyntityö:
Opiskelija osaa suunnitella myyntityötä monipuolisesti. Hän osaa myyntiprosessin vaiheet ja pystyy hyödyntämään niitä perustellusti ja vastuullisesti erilaisissa myyntitilanteissa.
Opiskelija osaa suunnitella asiakasprosesseja ja osaa hyödyntää asiakastietoa erilaisissa tilanteissa käyttäen hyväksi CRM järjestelmän toimintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Myyntityö:
Opiskelija osaa kehittää myyntityötä monipuolisesti yritystä hyödyttäen.
Hän hallitsee myyntiprosessin vaiheet ja osaa hyödyntää niitä perustellusti ja vastuullisesti laajasti erilaisissa myyntitilanteissa.
Opiskelija osaa kehittää asiakasprosesseja monipuolisesti ja kriittisesti perustuen kerättyyn asiakastietoon.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty arvioinnin kohde:
Esiintymisvalmiudet:
Hyväksytty: Opiskelija osaa pitää vakuuttavan myyntipuheen ja esiintyä asiantuntevasti.