Siirry suoraan sisältöön

Asiakasrajapinta ja CRM (5 op)

Toteutuksen tunnus: R300BN114-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 11.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi

Opettaja

  • Tuija Kuisma
  • Nelly Korteniemi

Vastuuhenkilö

Nelly Korteniemi

Opiskelijaryhmät

  • R31L23S
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija tietää koko myyntiprosessin asiakkaiden hankinnasta asiakkuuksien johtamiseen.
Hän tunnistaa erilaiset myyntistrategiat.
Opiskelija tietää asiakassuhteiden johtamisen merkityksen myynnissä ja hän osaa hyödyntää asiakastietojärjestelmien tietoa luoden kannattavaa asiakaspääomaa yritykselle.
Opiskelija tiedostaa myynnin yhteyden yrityksen tavoitteisiin ja arvovalintoihin.
Opiskelija tunnistaa B2B asiakasprofiileja ja niiden rakentamisen perusteita.
Opiskelija osaa esiintyä asiantuntevasti ja vakuuttavasti.

Kompetenssit: oppimaan oppiminen, vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen

Sisältö

• Myynnin prosessi
• Myyntistrategiat
• Asiakassuhteiden johtaminen
• CRM
• Yrityksen tavoitteet ja arvovalinnat osana myyntiä
• B2B asiakasprofiilit
• Vakuuttava myyntipuhe ja esiintyminen

Oppimateriaalit

Ojanperä T, Pyyhtilä T & Rehn A 2023.  Vihaan myyntiä! Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet.



•Hänti S. 2021. Asiakkaista ansaintaan : asiakaskeskeinen liiketoimintamalli

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvierailija/myynnin asiantuntija

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvioitavan tehtävän palautus 20.10.2024

Sisällön jaksotus

Asiakasrajapinta ja myynti Nelly Korteniemi
1. Yrityksen tavoitteet ja arvovalinnat osana myyntiä
2. Myyntistrategiat
3. Myynnin prosessi
4. B2B asiakasprofiilit
5. Asiakassuhteiden johtaminen
6. Vakuuttava myyntipuhe ja esiintyminen

CRM Tuija Kuisma
Hubspot

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Myyntityö:
Opiskelija ymmärtää myyntityön roolin yrityksissä.
Hän tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheet.
Opiskelija osaa toimia vastuullisesti myyntitilanteessa.
Opiskelija tunnistaa asiakasprosessit ja osaa hyödyntää yksinkertaista asiakastietoa.

Taso 2
Myyntityö:
Opiskelija ymmärtää myyntityön roolin yrityksissä.
Hän tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheet.
Opiskelija osaa toimia vastuullisesti myyntitilanteessa.
Opiskelija tunnistaa asiakasprosessit ja osaa hyödyntää yksinkertaista asiakastietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Myyntityö:
Opiskelija ymmärtää myyntityön roolin yrityksissä.
Hän osaa myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa hyödyntää niitä vastuullisesti erilaisissa myyntitilanteissa.
Opiskelija osaa analysoida asiakasprosesseja ja hyödyntää asiakastietoa erilaisissa tilanteissa

Taso 4
Myyntityö:
Opiskelija osaa suunnitella myyntityötä monipuolisesti. Hän osaa myyntiprosessin vaiheet ja pystyy hyödyntämään niitä perustellusti ja vastuullisesti erilaisissa myyntitilanteissa.
Opiskelija osaa suunnitella asiakasprosesseja ja osaa hyödyntää asiakastietoa erilaisissa tilanteissa käyttäen hyväksi CRM järjestelmän toimintoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Myyntityö:
Opiskelija osaa kehittää myyntityötä monipuolisesti yritystä hyödyttäen.
Hän hallitsee myyntiprosessin vaiheet ja osaa hyödyntää niitä perustellusti ja vastuullisesti laajasti erilaisissa myyntitilanteissa.
Opiskelija osaa kehittää asiakasprosesseja monipuolisesti ja kriittisesti perustuen kerättyyn asiakastietoon.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/hylätty arvioinnin kohde:
Esiintymisvalmiudet:
Hyväksytty: Opiskelija osaa pitää vakuuttavan myyntipuheen ja esiintyä asiantuntevasti.