Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL28OJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 26.11.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

8 op

T&K-osuus

6 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen

Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät

  • KA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
  • KOA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä. Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa kartoittaa keskeiset yhteistyökumppanit ja koordinoida kehittämistyötä. Osaa kuvata projektin erivaiheet ja kehittämistyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija tietää keskeisimmät kehittämisohjelmat ja rahoituskanavat.

Sisältö

Teemat:
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistarpeiden tunnistaminen
- Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämisen eri vaiheet ja niiden koordinointi
- Monialainen yhteistyö ja verkostoituminen ikääntyvän väestön palvelujen kehittämisessä
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön välineitä
- Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön arviointi
- Kehittämishankkeiden rahoitus, toteutus ja arviointi

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 19.8.2024-26.11.2024 ja se toteutetaan Kemin kampuksella, sekä etäopetuksena. Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä.

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2020. Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030. Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:31



Hiitola, J & kumpp.2018. Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä.



Korjonen-Kuusipuro, K. & kumpp. 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet.



Ronkainen, S. & kumpp. 2020. Tutkimuksen voimasanat.



Rantanen, T. & kumpp. 2022. Gerontologia.



Väestön ikääntyminen Suomessa.2023. Terveyskylä. https://www.terveyskyla.fi/ikatalo/ik%C3%A4%C3%A4ntyneelle/ik%C3%A4-ja-arki/v%C3%A4est%C3%B6n-ik%C3%A4%C3%A4ntyminen-suomessa



Iäkkäiden ihmisten palvelujen kokonaisuudistus etenee – nyt vahvistetaan kotihoitoa. 2021. https://stm.fi/-/iakkaiden-ihmisten-palvelujen-kokonaisuudistus-etenee-nyt-vahvistetaan-kotihoitoa



Alhonsuo, M. 2021. Early Phase of Healthcare-Related Service Design.  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-296-2E., Kotilainen, H., Rajaniemi, J. & Topo, P.



2018. Muisti- ja ikäystävällinen asuminen ja asuinympäristö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161060



Rappe, E., Kotilainen, H., Rajaniemi, J. & Topo, P. 2018. Muisti- ja ikäystävällinen asuminen ja asuinympäristö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161060



Mitäs se hanketyö on? Minä, tunteet ja taidot –Hankkeen kuulumisia. Lapin ensi- ja turvakoti ry. 2021. https://ensijaturvakotienliitto.fi/lapinensijaturvakoti/blogi/mitas-se-hanketyo-on-mina-tunteet-ja-taidot-hankkeen-kuulumisia



 

Opetusmenetelmät

Opintojakso käynnistyy 19.8.2024 ennakkotehtävällä. Tällä opintojaksolla toteutetaan Kemin ja Keminmaan yhteiset Seniorimessut ja messuprojekti sisältää Seniorimessutapahtuman suunnittelun ja toteutuksen Vanhustenviikolla syksyllä 2024. Tapahtuman suunnittelu alkaa toimeksiantajan ja yhteistyöverkoston kanssa jo kevätlukukaudella 2024. Suunnitteluun ja toteutukseen osallistetaan kaikki geronomiopiskelijaryhmät osana heidän syksyn opintojaksojaan. Lisäksi opiskelijat toteuttavat pienryhmissä esityksiä ja palveluiden kehittämisideoita eri teemojen mukaisesti.
Opetuksessa hyödynnetään käänteisen opetuksen pedagogista mallia, jossa opiskelijan rooli aktiivisena oppijana korostuu. Lisäksi opetuksessa toteutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen vuorovaikutteisuutta, opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan.
Opiskelijalta edellytetään messujen valmisteluun ja toteutukseen, kontaktipäivien opetukseen sekä pienryhmätehtävien tekemiseen osallistumista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seniorimessujen suunnittelu ja toteutus toteutuu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajien kanssa, joita ovat Lapha, Kemin kaupunki/Vanhusneuvosto ja Keminmaan kunta/vanhusneuvot. Lisäksi mukana ovat Kemin ja Keminmaan seurakuntien edustajat, Ammattiopisto Lappia, sekä Meri-Lapin kolmannen sektorin toimijat ja messuille osallistuvat näytteilleasettajat. Työelämän asiantuntijoiden asiantuntijavierailut sekä verkostoyhteistyö mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, opiskelija saa Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen toteutuksen alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).
Opintojakson aikana opiskelijat saavat opettajilta palautetta tehtäviin ja sekä messuprojektin etenemiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen. Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Osaa kuvata projektin erivaiheet jakehittämistyön menetelmiä.Opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija luettelee keskeisimpiä kehittämisohjelmiaja rahoituskanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja kuvat sen merkityksen monialaisessä yhteistyössä. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita. Osaa kuvata projektin erivaiheet ja kuvata ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia kehittämistyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija kuvaa keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana. Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteenja arvioida sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä sekä suunnitella verkostoyhteistyötä. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja perustelee ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.Osaa kuvata projektin erivaiheet jakuvata ja perustella tarkoituksen mukaisten kehittämistyön menetelmin käytön. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tutkittua tietoa kehittämistyössä. Opiskelija osaa kuvata keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia ja kykenee arvioimaan käyttötarkoituksenmukaset rahoituslähteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seniorimessuprojektin aikana opiskelijat saavat jatkuvaa arviointia ja palautetta projektin etenemisestä. Messujen jälkeen palautteen antavat myös messuille osallistuneet toimijat ja osallistujat. Lisäksi messuprojektin arvioinnin tukena käytetään tiimien vertaisarviointia.
Opintojakson aikana opiskelijat saavat palautetta oppimisprosessin etenemisestä opettajilta, sekä itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin keinoin. Itsearvioinnin tukena hyödynnetään innovaatiokompetensseja.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu messutyöskentelystä, itse ja vertaisarvioinnista sekä opintojakson lopussa esitettävistä pienryhmätuotoksista. Arviointi on numeraalinen asteikolla Hylätty-K5.

Hylätty (0)

Hylätty
Opiskelija ei tunnista palvelujen kehittämistarpeita, eikä osaa suunnitella ja koordinoida palveluiden kehittämisen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Opiskelija ei osaa selittää, mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan, eikä kertoa esimerkkejä sen soveltamisesta alallaan. Opiskelija ei kykene toimimaan osana monialaista työryhmää, eikä arvioimaan työryhmän onnistumista kehittämistyössä. Opiskelija ei osaa arvioida omaa osallistumistaan ja sen merkitystä kehittämistyölle tai analysoida kehittämistarpeitaan sekä esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija ei ole osallistunut opintoihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija tunnistaa palvelujen kehittämistarpeen ja osaa suunnitella ja koordinoida palveluiden kehittämisen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Hän osaa selittää mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja kertoa esimerkkejä sen soveltamisesta alallaan. Hän kykenee toimimaan osana monialaista työryhmää ja arvioimaan työryhmän onnistumista kehittämistyössä. Hän arvioi omaa osallistumistaan ja sen merkitystä kehittämistyölle sekä analysoi kehittämistarpeitaan sekä esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4
Opiskelija tunnistaa palvelujen kehittämistarpeen ja osaa suunnitella ja koordinoida palveluiden kehittämisen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Hän osaa selittää mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja kertoa monipuolisesti esimerkkejä sen soveltamisesta alallaan. Hän kykenee toimimaan osana monialaista työryhmää ja arvioimaan työryhmän onnistumista kehittämistyössä useista eri näkökulmista. Hän arvioi monipuolisesti omaa osallistumistaan ja sen merkitystä kehittämistyölle sekä analysoi kehittämistarpeitaan ja esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K5
Opiskelija tunnistaa palvelujen kehittämistarpeen ja osaa suunnitella ja koordinoida palveluiden kehittämisen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Hän osaa selittää mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja kertoa erilaisia esimerkkejä sen soveltamisesta alallaan. Hän kykenee toimimaan osana monialaista työryhmää ja arvioimaan työryhmän onnistumista kehittämistyössä useista eri näkökulmista. Hän arvioi monipuolisesti omaa osallistumistaan ja sen merkitystä kehittämistyölle sekä analysoi kehittämistarpeitaan ja esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja.