Johdatus matkailuilmiöön (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAT201-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.10.2023 - 18.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.01.2024 - 17.03.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Restonomikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Restonomikoulutus
- Opettajat
- Milla Hirvaskari
- Mervi Angeria
- Vastuuopettaja
- Mervi Angeria
- Ryhmät
-
RA81M24KRestonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
- Opintojakso
- MAT201
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Perustoteutuksen alustava aikataulu:
- Opintojakson aloitus ja opintoryhmien muodostaminen (vko 3)
- Pienryhmätyöskentely verkossa (vko 4)
- Ryhmätyöskentelyn käynnistäminen (vko 4-5)
- Ryhmätyön aihepiiriin ja materiaaliin perehtyminen (vko 5)
- Verkkotentti (vko 6)
- Ryhmätyöskentely ja ryhmätyö (vko 7-9)
- Ryhmätyön palautus (vko 9)
- Verkkokeskustelu ja itsearviointi (vko 10)
- Opintopalaute (vko 12)
Osaamisen näytön alustava aikataulu:
- Osaamisen näytön suunnittelu (vko 3-4)
- Osaamisen näytön reflektointi ja raportointi (vko 5-12)
- Osaamisen näyttö (vko 13)
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Toteutustavat
Kontaktiopetusta opintojaksolla on n. 25 h. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan n. 100 h. Opintojaksoon sisältyy myös vierailu matkailualan seminaarissa ja/tai yrityksessä.
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös monimuoto-opiskeluna.
Suoritustavat
Välitehtävät.
Kontaktiopetukseen, ennakkolukemiseen ja tenttikirjallisuuteen perustuva verkkotentti.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan Moodlessa ja Zoomissa tammi-maaliskuussa 2024.
Opiskelija aikatauluttaa omaa ja ryhmän tekemistä opintojakson aikataulun puitteissa. Opintojaksoon sisältyy muutamia samanaikaisia, teemoitettuja ryhmäohjaustapaamisia.
Oppimateriaalit
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) 2017. Matkailututkimuksen avainkäsitteet. Lapin yliopistopaino. Saatavilla e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus perustuu
- Vaiheittain etenevään ja syvenevään oppimis- ja ongelmanratkaisuprosessiin.
- Sisältöjen ja materiaalien oma-aloitteiseen ja itsenäiseen opiskeluun.
- Tiedon vuorovaikutukselliseen käsittelyyn, jakamiseen, syventämiseen ja raportointiin ryhmässä sekä ryhmäohjaustapaamisissa.
- Vertaistuen ja -palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen.
- Oman oppimisen ja osaamisen reflektointiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan Moodlessa ajalla 5.-11.2.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö, jossa opiskelija tunnistaa, todentaa ja tekee näkyväksi olemassa olevaa / aiemmin hankittua opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista. Tarkemmat ohjeet osaamisen näyttöön annetaan opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö kohdentuu ensisijaisesti
- tiedonhakuun ja materiaalien itseopiskeluun (n. 50 tuntia)
- ryhmätyöskentelyyn (n. 30 tuntia)
- oppimistehtävän raportointiin (n. 30 tuntia)
- samanaikaiseen ohjattuun opetukseen ja ryhmätyöskentelyn ohjaustapaamisiin osallistumiseen (n. 4 tuntia)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.