Skip to main content

Introduction to Tourism Phenomenon (5 cr)

Code: MAT201-3013

General information


Enrollment
02.10.2023 - 18.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.01.2024 - 17.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Hospitality Management
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Tourism
Teachers
Milla Hirvaskari
Mervi Angeria
Teacher in charge
Mervi Angeria
Groups
RA81M24K
Bachelor of Hospitality Management, Rovaniemi, spring 2024
Course
MAT201

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Perustoteutuksen alustava aikataulu:
- Opintojakson aloitus ja opintoryhmien muodostaminen (vko 3)
- Pienryhmätyöskentely verkossa (vko 4)
- Ryhmätyöskentelyn käynnistäminen (vko 4-5)
- Ryhmätyön aihepiiriin ja materiaaliin perehtyminen (vko 5)
- Verkkotentti (vko 6)
- Ryhmätyöskentely ja ryhmätyö (vko 7-9)
- Ryhmätyön palautus (vko 9)
- Verkkokeskustelu ja itsearviointi (vko 10)
- Opintopalaute (vko 12)

Osaamisen näytön alustava aikataulu:
- Osaamisen näytön suunnittelu (vko 3-4)
- Osaamisen näytön reflektointi ja raportointi (vko 5-12)
- Osaamisen näyttö (vko 13)

Objective

Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.

Execution methods

Kontaktiopetusta opintojaksolla on n. 25 h. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan n. 100 h. Opintojaksoon sisältyy myös vierailu matkailualan seminaarissa ja/tai yrityksessä.

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös monimuoto-opiskeluna.

Accomplishment methods

Välitehtävät.
Kontaktiopetukseen, ennakkolukemiseen ja tenttikirjallisuuteen perustuva verkkotentti.

Content

- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla

Location and time

Opintojakso toteutetaan Moodlessa ja Zoomissa tammi-maaliskuussa 2024.
Opiskelija aikatauluttaa omaa ja ryhmän tekemistä opintojakson aikataulun puitteissa. Opintojaksoon sisältyy muutamia samanaikaisia, teemoitettuja ryhmäohjaustapaamisia.

Materials

Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) 2017. Matkailututkimuksen avainkäsitteet. Lapin yliopistopaino. Saatavilla e-kirjana. 


Teaching methods

Opintojakson toteutus perustuu
- Vaiheittain etenevään ja syvenevään oppimis- ja ongelmanratkaisuprosessiin.
- Sisältöjen ja materiaalien oma-aloitteiseen ja itsenäiseen opiskeluun.
- Tiedon vuorovaikutukselliseen käsittelyyn, jakamiseen, syventämiseen ja raportointiin ryhmässä sekä ryhmäohjaustapaamisissa.
- Vertaistuen ja -palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen.
- Oman oppimisen ja osaamisen reflektointiin.

Exam schedules

Tentti toteutetaan Moodlessa ajalla 5.-11.2.2024.

Completion alternatives

Osaamisen näyttö, jossa opiskelija tunnistaa, todentaa ja tekee näkyväksi olemassa olevaa / aiemmin hankittua opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista. Tarkemmat ohjeet osaamisen näyttöön annetaan opintojaksolla.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö kohdentuu ensisijaisesti
- tiedonhakuun ja materiaalien itseopiskeluun (n. 50 tuntia)
- ryhmätyöskentelyyn (n. 30 tuntia)
- oppimistehtävän raportointiin (n. 30 tuntia)
- samanaikaiseen ohjattuun opetukseen ja ryhmätyöskentelyn ohjaustapaamisiin osallistumiseen (n. 4 tuntia)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page