Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset kaksoset (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL139-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 30.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Toni Westerlund

Vastuuhenkilö

Toni Westerlund

Opiskelijaryhmät

  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija kykenee peliteknologian menetelmiä käyttäen toteuttamaan erityyppisiä digitaalisten kaksosten toteutusmalleja. Opiskelija tunnistaa digitaalisien kaksosien ominaisuudet ja soveliaat käyttökohteet. Opiskelija ymmärtää käsitteen digitaalinen kaksonen merkityksen. Opiskelija kykenee mallintamaan järjestelmän ominaisuuksia osana digitaalisen kaksosen konseptia.

Sisältö

- Digitaalisen kaksosen toteutusprosessi peliteknologiaa käyttäen
- Monimutkaisen heterogeenisen järjestelmän staattisien ja dynaamisien ominaisuuksien mallinnus monitoroimalla ja simuloimalla
- Tiedonsiirto fyysinen mallin ja sen digitaalisen kaksosen välillä

Aika ja paikka

verkko-opetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syksylukukaudella 2024

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun Drive/OneDrive-materiaalihakemistoon.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetusta ja harjoituksia 28 tuntia, itsenäistä opiskelua, harjoitustyön tekoa 107,5 tuntia.
Harjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan taidot ja ammattipätevyyden.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan harjoitustehtävien avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei tenttiä. Palautettavat harjoitustehtävät tai vastaavan kokoinen projekti, jonka avulla voidaan osoittaa osaaminen käsiteltävään aihealueeseen.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käydään läpi eri teknologiota, joiden avulla opiskelijan on mahdollisuus rakentaa oma digitaalinen kaksonen. Opintojaksolla hyödynnetään avointa dataa digitaallisten kaksosten toteutuksessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen. Opiskelijoiden käytössä on koulun koneet sekä mahdollisuus hyödyntää citrix palvelua

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen kaksosen toteutusprosessin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee mallintamaan digitaalisen kaksosen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee mallintamaan digitaalisen kaksosen dynaamisia ominaisuuksia ja hallitsee tiedonsiirron fyysisen mallin ja digitaalisen kaksosen välillä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojaksolla suoritettuun näyttöön(osaamisen osoittaminen) sekä opintojakson harjoitustehtävistä.