Peliohjelmointi (5op)
Toteutuksen tunnus: R504TL108-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 18.03.2024 - 03.09.2024
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 04.09.2024 - 04.12.2024
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 50
 
- Opettajat
 - Petri Hannula
 
- Vastuuopettaja
 - Petri Hannula
 
- Ajoitusryhmät
 - Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
 - Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
 
- Pienryhmät
 - Harjoitusryhmä 1
 - Harjoitusryhmä 2
 
- Opintojakso
 - R504TL108
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen NPC (non-player-character) -hahmon.
                    
Sisältö
Pelimoottorien ominaisuudet ja hyödyt 
Pelimekaniikan toteuttaminen 
Interaktiot 
HUD/UI-ohjelmointi 
Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen 
Assettien tekeminen ja käyttäminen pelitoteutuksessa 
AI ja reitinhakualgoritmit 
Äänien toteuttaminen ja ohjelmointi 
Pelianimaation toteuttaminen
                    
Oppimateriaalit
Käytössä olevan pelimoottorin online documentaatio. Tony Manninen: Pelisuunnitteljan käsikirja - Ideasta eteenpäin ( 2007 ) Jesse Schell: The art of game design - A book of lenses. Salen / Zimmermann: Rules of play
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.
Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään.
Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorien käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.  
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija pystyy käyttämään kenttäsuunnitelutyökaluja ja rakentamaan peliympäristön. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia. 
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason tehtäviä sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa  digitaalisista materiaaleista.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita pelin rakentamiseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia pelimekaniikkoja.  
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija osaa rakentaa peliympäristön ja rakentaa sinne toiminnallisuuksia. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia. 
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa  digitaalisista materiaaleista.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.