Game Programming (5 cr)
Code: R504TL108-3005
General information
- Enrollment
- 18.03.2024 - 03.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2024 - 04.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Engineering, Information Technology
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Teachers
- Petri Hannula
- Teacher in charge
- Petri Hannula
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
R54T23SBachelor of Engineering, Information Technology (full time day studies), autumn 2023
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Course
- R504TL108
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen NPC (non-player-character) -hahmon.
Content
Pelimoottorien ominaisuudet ja hyödyt
Pelimekaniikan toteuttaminen
Interaktiot
HUD/UI-ohjelmointi
Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen
Assettien tekeminen ja käyttäminen pelitoteutuksessa
AI ja reitinhakualgoritmit
Äänien toteuttaminen ja ohjelmointi
Pelianimaation toteuttaminen
Materials
Käytössä olevan pelimoottorin online documentaatio. Tony Manninen: Pelisuunnitteljan käsikirja - Ideasta eteenpäin ( 2007 ) Jesse Schell: The art of game design - A book of lenses. Salen / Zimmermann: Rules of play
Teaching methods
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.
Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään.
Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorien käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija pystyy käyttämään kenttäsuunnitelutyökaluja ja rakentamaan peliympäristön. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason tehtäviä sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa valita pelin rakentamiseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija osaa rakentaa peliympäristön ja rakentaa sinne toiminnallisuuksia. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.