Siirry suoraan sisältöön

Rikastustekniikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL203-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 15.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettajat
Juha Vesa
Markku Kasala
Janne Poikajärvi
Kai Ryynänen
Vastuuopettaja
Juha Vesa
Ryhmät
R51R21S
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
RA51R21S
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Opintojakso
R501RL203

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy rikastuksen yksikköprosesseihin sekä prosesseissa käytettäviin laitteistoihin, saa perusnäkemyksen mineraalisten raaka-aineiden taloudellisesta hyödynnettävyydestä.

Toteutustavat

Verkkoluennot, lähi-opetustunnit, tehtävät ja tentti

Suoritustavat

Verkkoluennot, lähi-opetustunnit, tehtävät ja tentti

Sisältö

Rikastusprosessin perusteet, prosessien laitteet.
Murskaus, jauhatus ja luokitus, hienonnustekniikan laitteet, vaahdotus, ominaispaino- ja magneettinen erotus, kiintoaineen erotus ja suodatus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

• Tyydyttävä (1)
Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta. Opiskelija tietää rikastustekniikan peruskäsitteet ja osaa kertoa rikastusprosessin pääpiirteet.

• Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta. Opiskelija tietää rikastustekniikan peruskäsitteiden merkityksen. Opiskelija osaa kertoa rikastusprosessin pääpiirteet ja niissä käytettävät laitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

• Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa. Opiskelija ymmärtää rikastustekniikan peruskäsitteiden merkityksen. Osaa kertoa rikastusprosessin pääpiirteet ja niissä käytettävät laitteet. Ymmärtää mineraalien hyödyntämiseen vaikuttavat ekonomiset seikat.

• Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa. Opiskelija ymmärtää rikastustekniikan peruskäsitteiden merkityksen. Osaa kertoa rikastusprosessin pääpiirteet ja niissä käytettävät laitteet ja ymmärtää laitteiden väliset erot. Ymmärtää mineraalien hyödyntämiseen vaikuttavat ekonomiset seikat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista. Opiskelija ymmärtää rikastustekniikan peruskäsitteiden merkityksen. Osaa kertoa rikastusprosessin pääpiirteet ja niissä käytettävät laitteet ja ymmärtää laitteiden väliset erot. Ymmärtää mineraalien hyödyntämiseen vaikuttavat ekonomiset seikat. Tietää mitkä seikat vaikuttavat rikastusprosessin suunnitteluun.

Siirry alkuun