Svenska för byggnadsingenjörer (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL426-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Saari
Vastuuhenkilö
Päivi Saari
Opiskelijaryhmät
-
R51R22SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kieli- ja viestintätaidon merkityksen osana ammattitaitoaan. Hän osaa kertoa taustastaan, koulutuksestaan ja työstään ruotsiksi sekä selviytyy keskeisissä työelämän ja rakennustekniikan alan viestintätilanteissa. Hän tuntee ja osaa hakea tietoa alansa keskeisistä tiedonlähteistä sekä tutustuu pohjoismaiseen toimintaympäristöön. Opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (kielilaki 424/2003) määritellyn suullisen ja kirjallisen taidon. Tavoitteena on sellainen "ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen." (A352/2003, 8§).
Sisältö
Kertominen omasta taustasta ja opiskelusta, tiedonhaku, rakennusalan työtehtävät ja yritykset, keskeiset liikekirjeet, neuvottelu, työnhaku, ammattialan sanasto .
Aika ja paikka
Rovaniemi, syksy -24
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali
Lisämateriaali: Verkkokurssit: Nätfräsch Kirjoja: Flexteknik, Flexhandel, Kontakt- Teknisk svenska Sanastoja ja oppaita: Kokous- ja neuvottelutaidon käsikirja, Liikeviestinnän käsikirja - viestit vaihtoon 7 kielellä
Opetusmenetelmät
Materiaali Moodlessa Svenska för byggnadsingenjörer
Lähitunnit ja ZOOM-luennot
1-2 kirjallista arvioitavaa harjoitustehtävää
2 suullista arvioitavaa harjoitustehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa tentti, mahdollinen uusinta rästituntien aikana / Examissa
Lisätietoja opiskelijoille
Tee mielellään lähtökysely ennen opintojakson alkua, Moodle aukeaa hieman ennen opintojakson alkamista sisällön tutustumista varten
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kertoo ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti taustastaan, koulutuksesta, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa; hakee tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kertoo keskeiset asiat taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa suullisista ja kirjallisista työelämäkontakteista ja viestintätilanteista; hakee ja ymmärtää tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kertoo monipuolisesti taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osallistuu luontevasti neuvottelutilanteisiin; hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisella tyylillä toimenkuvansa suullisia ja kirjallisia työelämäkontakteja ja viestintätilanteita sekä hakee ja jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet: Hyväksytysti suoritetut suulliset (2) ja kirjalliset harjoitustyöt (1-2), tentti sekä jatkuva näyttö. Arviointiasteikko 0-5. Opintojakso täyttää Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon, joka arvioidaan T/H (suullinen ja kirjallinen taito erikseen). Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ja 4-5 hyvää arvosanaa.
Arviointiin vaikuttavat:
- Suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt
- Tentti
- Jatkuva näyttö
- Opintojakson sekä suullisen ja kirjallisen taidon arviointi perustuu eurooppalaisen viitekehykseen pohjautuviin kuvauksiin: Ruotsin taitotasokuvaukset
Englanniksi