Siirry suoraan sisältöön

Svenska för byggnadsingenjörer (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL426-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Päivi Saari

Vastuuhenkilö

Päivi Saari

Opiskelijaryhmät

  • R51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kieli- ja viestintätaidon merkityksen osana ammattitaitoaan. Hän osaa kertoa taustastaan, koulutuksestaan ja työstään ruotsiksi sekä selviytyy keskeisissä työelämän ja rakennustekniikan alan viestintätilanteissa. Hän tuntee ja osaa hakea tietoa alansa keskeisistä tiedonlähteistä sekä tutustuu pohjoismaiseen toimintaympäristöön. Opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (kielilaki 424/2003) määritellyn suullisen ja kirjallisen taidon. Tavoitteena on sellainen "ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen." (A352/2003, 8§). 

Sisältö

Kertominen omasta taustasta ja opiskelusta, tiedonhaku, rakennusalan työtehtävät ja yritykset, keskeiset liikekirjeet, neuvottelu, työnhaku, ammattialan sanasto  .

Aika ja paikka

Rovaniemi, syksy -24

Oppimateriaalit

Moodle-materiaali



Lisämateriaali: Verkkokurssit: Nätfräsch Kirjoja: Flexteknik, Flexhandel, Kontakt- Teknisk svenska Sanastoja ja oppaita: Kokous- ja neuvottelutaidon käsikirja, Liikeviestinnän käsikirja - viestit vaihtoon 7 kielellä

Opetusmenetelmät

Materiaali Moodlessa Svenska för byggnadsingenjörer
Lähitunnit ja ZOOM-luennot
1-2 kirjallista arvioitavaa harjoitustehtävää
2 suullista arvioitavaa harjoitustehtävää

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti, mahdollinen uusinta rästituntien aikana / Examissa

Lisätietoja opiskelijoille

Tee mielellään lähtökysely ennen opintojakson alkua, Moodle aukeaa hieman ennen opintojakson alkamista sisällön tutustumista varten

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kertoo ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti taustastaan, koulutuksesta, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa; hakee tietoa helppolukuisista lähteistä. 

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kertoo keskeiset asiat taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa suullisista ja kirjallisista työelämäkontakteista ja viestintätilanteista; hakee ja ymmärtää tietoa alan keskeisistä lähteistä. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kertoo monipuolisesti taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osallistuu luontevasti neuvottelutilanteisiin; hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisella tyylillä toimenkuvansa suullisia ja kirjallisia työelämäkontakteja ja viestintätilanteita sekä hakee ja jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri lähteistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet: Hyväksytysti suoritetut suulliset (2) ja kirjalliset harjoitustyöt (1-2), tentti sekä jatkuva näyttö. Arviointiasteikko 0-5. Opintojakso täyttää Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon, joka arvioidaan T/H (suullinen ja kirjallinen taito erikseen). Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ja 4-5 hyvää arvosanaa.
Arviointiin vaikuttavat:
- Suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt
- Tentti
- Jatkuva näyttö
- Opintojakson sekä suullisen ja kirjallisen taidon arviointi perustuu eurooppalaisen viitekehykseen pohjautuviin kuvauksiin: Ruotsin taitotasokuvaukset
Englanniksi