Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyön erityiskysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 15.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Juuso

Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä

Sisältö

Sisältö:
- päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen erityishaasteina
- erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
- turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa.

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Ajantasainen lainsäädäntö. Useita tarkastelukohtia, esim. Laki kehitysvammaisten erityishuollosta, sosiaalihuoltolaki ja vammaispalvelulaki. (finlex.fi)



Kivistö, M. & Nygård, M. (toim.) Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. THL. Yhdessä eteenpäin – asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. Työpaperi 42 / 2019. Yhdessä eteenpäin - asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä (julkari.fi)



Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:37. Vammaisten henkilöiden osallisuuden turvaaminen vammaispalveluissa. Osallisuustyöryhmän raportti. Vammaisten henkilöiden osallisuudenturvaaminen vammaispalveluissa. Osallisuustyöryhmän raportti (valtioneuvosto.fi)



Terveyden ja hyvinvoinnin  laitos (THL). Vammaispalvelujen käsikirja. (thl.fi)



Muu oppimismateriaali opintojakson oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opinnot.
Opetusta 12 h, josta kampuksella 8 h ja verkko-opetuksena zoomissa 4 h.
Toiminnallinen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä sekä itsenäinen opiskelu 119 h. Opetukseen sekä itsenäiseen opiskeluun sisältyy oppimistehtäviä, sekä opetuksen välillä tehtäviä välitehtäviä. Osa oppimistehtävistä puretaan yhteisesti opetuksessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 18.10.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 1.11.2024.
3. uusintapalautusmahdollisuus 15.11.2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimistehtävässä työelämäyhteistyössä opiskelija valitsee oman oppimisensa kannalta ja ammatillisen mielenkiintonsa mukaan tehtävänannon mukaisen kohderyhmän ja sopii yhteistyöorganisaation, jossa tekee oppimistehtävän. Työelämäyhteistyössä tehtävästä oppimistehtävästä opiskelija tekee esseen, joka sisältää itsearvioinnin.

Vaihtoehtoinen toteutus esseen sijaan on Podcast-tyyppinen nauhoite (Teams tai Zoom työkaluilla). Vaihtoehtoisessa toteutuksessa tulee myös peilata ja pohtia oppimismateriaalia toteuttamaansa toimintaan työelämäyhteistyössä ja opintojakson aihealueisiin. Lähdeviittaukset on esitettävä ja itsearviointi on tehtävä myös vaihtoehtoisessa toteutuksessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Heikko (1):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä heikosti. Hän kuvaa palvelujärjestelmää, lainsäädäntöä ja toimintaa suppeasti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita heikosti. Opiskelija tuntee joitakin ammatillisia työmenetelmiä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.


Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa heikosti asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti työtilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee muutamia ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa pinnallisesti/suppeasti osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet ja osaa käyttää erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita, prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja pyrkii ohjaamaan heitä työtilanteissa. Opiskelija tuntee ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja tunnistaa ammattialan arvot ja eettiset periaatteet.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja tunnistaa sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä arviointi Hylätty-5.

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opetuksessa sekä itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien tekeminen ohjeistuksen mukaisesti hyväksytysti huomioidaan lopulliseen kokonaisarvosanaan korottavana tai laskevana.