Siirry suoraan sisältöön

Metodi-apaja II (4op)

Toteutuksen tunnus: KMEN0304-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 - 4
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Katri Koivuneva
Marjaana Kangas
Opintojakso
KMEN0304

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kasvatustieteellisen tutkimuksen erilaisia tutkimusmenetelmiä ja ymmärtää niiden lähtökohtia, tutkimusperinteitä ja sovellusmahdollisuuksia
- Osaa tehdä tutkimukseen ja tutkimusasetelman rakentamiseen (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä, analyysimenetelmä) liittyviä valintoja
- Ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön ohjeita ja periaatteita (https://tenk.fi/fi)
- Osaa soveltaa opittua tietoa omassa pro gradu -tutkielmassaan

Toteutustavat

Luennot (4h), työpaja- ja ryhmätyöskentely (8h) ja itsenäistä työskentelyä (69h) (3op)

Suoritustavat

Kurssin aikana esitellään virikeluentojen kautta erilaisia tutkimusmenetelmiä. Työpajoissa harjoitellaan menetelmien soveltamista käytännössä. Itsenäisessä tehtävässä opiskelija perehtyy valitsemaansa menetelmää käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimusartikkeleihin sekä tutkimuksiin. Lisäksi hän raportoi valitsemansa tutkimusmenetelmän ja sitoo sen omaan pro gradu –tutkielmassa suunniteltuun tutkimukseen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan kokonaan itsenäisesti Moodlessa 2 tai 4 op:n laajuisena. Moodle-linkki aukeaa opiskelijan ilmoittauduttua ja opettajan hyväksyttyä hänet opintojaksolle Pepissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään virikeluentojen kautta erilaisiin tutkimusmenetelmiin. Lisäksi opiskelija perehtyy valitsemaansa menetelmää käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimusartikkeleihin sekä tutkimuksiin ja työstää niihin liittyvän raportin. Lisäksi opiskelija sitoo raportin omaan pro gradu –tutkielmassa suunniteltuun tutkimukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Lisätiedot

Opintojakso suoritetaan kokonaan itsenäisesti Moodlessa 2 tai 4 op:n laajuisena. Moodle-linkki aukeaa opiskelijan ilmoittauduttua ja opettajan hyväksyttyä hänet opintojaksolle Pepissä.

Siirry alkuun