Skip to main content

Method Workshop II (4cr)

Code: KMEN0304-3005

General information


Enrollment
08.08.2023 - 31.07.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 - 4
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Teachers
Katri Koivuneva
Marjaana Kangas
Course
KMEN0304

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kasvatustieteellisen tutkimuksen erilaisia tutkimusmenetelmiä ja ymmärtää niiden lähtökohtia, tutkimusperinteitä ja sovellusmahdollisuuksia
- Osaa tehdä tutkimukseen ja tutkimusasetelman rakentamiseen (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä, analyysimenetelmä) liittyviä valintoja
- Ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön ohjeita ja periaatteita (https://tenk.fi/fi)
- Osaa soveltaa opittua tietoa omassa pro gradu -tutkielmassaan

Execution methods

Luennot (4h), työpaja- ja ryhmätyöskentely (8h) ja itsenäistä työskentelyä (69h) (3op)

Accomplishment methods

Kurssin aikana esitellään virikeluentojen kautta erilaisia tutkimusmenetelmiä. Työpajoissa harjoitellaan menetelmien soveltamista käytännössä. Itsenäisessä tehtävässä opiskelija perehtyy valitsemaansa menetelmää käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimusartikkeleihin sekä tutkimuksiin. Lisäksi hän raportoi valitsemansa tutkimusmenetelmän ja sitoo sen omaan pro gradu –tutkielmassa suunniteltuun tutkimukseen.

Location and time

Opintojakso suoritetaan kokonaan itsenäisesti Moodlessa 2 tai 4 op:n laajuisena. Moodle-linkki aukeaa opiskelijan ilmoittauduttua ja opettajan hyväksyttyä hänet opintojaksolle Pepissä.

Teaching methods

Opintojaksolla perehdytään virikeluentojen kautta erilaisiin tutkimusmenetelmiin. Lisäksi opiskelija perehtyy valitsemaansa menetelmää käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimusartikkeleihin sekä tutkimuksiin ja työstää niihin liittyvän raportin. Lisäksi opiskelija sitoo raportin omaan pro gradu –tutkielmassa suunniteltuun tutkimukseen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Further information

Opintojakso suoritetaan kokonaan itsenäisesti Moodlessa 2 tai 4 op:n laajuisena. Moodle-linkki aukeaa opiskelijan ilmoittauduttua ja opettajan hyväksyttyä hänet opintojaksolle Pepissä.

Go back to top of page