Kuvataideopetus III (5op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0536-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 28.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.01.2024 - 24.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Annamari Manninen
- Elina Härkönen
- Vastuuopettaja
- Elina Härkönen
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo M1 R1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 kuvo M1 R2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo M1 R1
- Harjoitusryhmä 2 kuvo M1 R2
- Opintojakso
- UKUV0536
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida lukion kuvataideopetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
- huomioida laaja-alaisen osaamisen näkökulmia osana yleissivistävää lukion kuvataideopetusta.
- suunnitella lukion kuvataiteen opetusjakson.
- tunnistaa kuvataiteen arvioinnin yleisiä periaatteita ja tiedostaa omia arvioinnin lähtökohtia kuvataideopetuksessa.
- reflektoida kestävän, tiedostavan ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen kuvataidekasvatuksen periaatteita.
- ottaa kantaa ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin linjauksiin ja keskusteluihin
- tunnistaa taidekasvatuksen kansainvälisiä ilmiöitä.
Toteutustavat
Luennot 20 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 89 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, kirjallisuusessee tai ryhmätentti.
Sisältö
Kuvataideopetuksen tehtävä, opetuksen tavoitteet ja arviointi lukion opetussuunnitelmassa.
Nuoren opiskelun ohjaus ja tukeminen kuvataideopetuksen näkökulmasta. Työturvallisuus kuvataideopetuksessa. Kestävä, tiedostava ja sosiaalisesti oikeudenmukainen kuvataidekasvatus. Oma opettajuus ja opettajan eettiset periaatteet. Lainsäädäntö, koulutuspolitiikka ja taidekasvatuksen kansainvälisiä ilmiöitä.
Oppimateriaalit
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019
Giroux, Henry & McLaren, Peter (toim. Aittola ja Suoranta): Kriittinen pedagogiikka, 2001
Räsänen, Marjo: Visuaalisen kulttuurin monilukukirja, 2015 (soveltuvin osin)
Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina, 2018 (soveltuvin osin)
Kallio-Tavin, Mira & Pullinen, Jouko (toim.) 2015: Conversations on Finnish Art Education 2015. (soveltuvin osin)
Coutts, Glen & Eça, Teresa, (toim.): Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? 2019 (soveltuvin osin)
Ferro, Ligia; Veloso, Luisa & Lopes, Joao Teixera (toim.): Arts and Cultural Education in a World of Diversity. 2019
Fleming, Mike: The arts in education: An introduction to aesthetics, theory and pedagogy 2012 (soveltuvin osin)
Kiilakoski, Tomi & Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.): Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus, 2005 (soveltuvin osin)
Heikkilä, Elina. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa. 2019
Jickling, Bob & Sterling, Stephen (toim.) Post-sustainability and environmental education: Remaking education for the future. 2017.
Verkko-oppimateriaalit ja -artikkelit sekä muu kurssilla jaettu materiaali
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Esitietovaatimukset
Kuvataideopettajan pedagogisten opintojen modulit I ja II on suoritettu.