Skip to main content

Subject Didactics III (5cr)

Code: UKUV0536-3009

General information


Enrollment
08.08.2023 - 28.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.01.2024 - 24.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Teachers
Annamari Manninen
Elina Härkönen
Teacher in charge
Elina Härkönen
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 kuvo M1 R1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo M1 R2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Course
UKUV0536

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida lukion kuvataideopetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
- huomioida laaja-alaisen osaamisen näkökulmia osana yleissivistävää lukion kuvataideopetusta.
- suunnitella lukion kuvataiteen opetusjakson.
- tunnistaa kuvataiteen arvioinnin yleisiä periaatteita ja tiedostaa omia arvioinnin lähtökohtia kuvataideopetuksessa.
- reflektoida kestävän, tiedostavan ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen kuvataidekasvatuksen periaatteita.
- ottaa kantaa ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin linjauksiin ja keskusteluihin
- tunnistaa taidekasvatuksen kansainvälisiä ilmiöitä.

Execution methods

Luennot 20 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 89 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, kirjallisuusessee tai ryhmätentti.

Content

Kuvataideopetuksen tehtävä, opetuksen tavoitteet ja arviointi lukion opetussuunnitelmassa.

Nuoren opiskelun ohjaus ja tukeminen kuvataideopetuksen näkökulmasta. Työturvallisuus kuvataideopetuksessa. Kestävä, tiedostava ja sosiaalisesti oikeudenmukainen kuvataidekasvatus. Oma opettajuus ja opettajan eettiset periaatteet. Lainsäädäntö, koulutuspolitiikka ja taidekasvatuksen kansainvälisiä ilmiöitä. 

Materials

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019

Giroux, Henry & McLaren, Peter (toim. Aittola ja Suoranta): Kriittinen pedagogiikka, 2001

Räsänen, Marjo: Visuaalisen kulttuurin monilukukirja, 2015 (soveltuvin osin)

Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo: Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina, 2018 (soveltuvin osin)

Kallio-Tavin, Mira & Pullinen, Jouko (toim.) 2015: Conversations on Finnish Art Education 2015. (soveltuvin osin) 

Coutts, Glen & Eça, Teresa, (toim.): Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? 2019 (soveltuvin osin)

Ferro, Ligia; Veloso, Luisa & Lopes, Joao Teixera (toim.): Arts and Cultural Education in a World of Diversity. 2019

Fleming, Mike: The arts in education: An introduction to aesthetics, theory and pedagogy 2012 (soveltuvin osin)

Kiilakoski, Tomi & Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.): Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus, 2005 (soveltuvin osin)

Heikkilä, Elina. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa. 2019

Jickling, Bob & Sterling, Stephen (toim.) Post-sustainability and environmental education: Remaking education for the future. 2017.

Verkko-oppimateriaalit ja -artikkelit sekä muu kurssilla jaettu materiaali

Assessment criteria, satisfactory (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Qualifications

Kuvataideopettajan pedagogisten opintojen modulit I ja II on suoritettu.

Go back to top of page